Przejdź do treści
IAOPA
Źródło artykułu

Dyskryminacja libańskich samolotów cywilnych na Cyprze

Władze lotnicze na Cyprze wprowadziły nielegalny, dyskryminujący zakaz dla samolotów lotnictwa ogólnego z Libanu. W odpowiedzi na takie działania przedstawiciele AOPA z wielu krajów pracują nad znalezieniem sposobu na wyjście z impasu.

Hadi Azhari, przewodniczący AOPA Liban, lata odrzutowcami Cessna Citation Mustang z certyfikatem przewoźnika lotniczego AOC, chcąc lądować na Cyprze nie dostał na to pozwolenia. Jako przyczynę podano zbyt małą wagę samolotu, w związku z czym lądowanie okazało się niemożliwe. Ioannis Papaiacovou z AOPA-Cypr zwrócił się do cypryjskich władz o wyjaśnienie tego. W odpowiedzi usłyszał, że libańskie samoloty o wadze poniżej 5700 kg nie będą wpuszczane ze względu na amerykańskie przepisy po „11 września”.

Według Ioannis: "To było osiem lat temu i Ameryka o tym już zapomniała, ale Cypr wciąż narzuca ograniczenia. Powiedzieliśmy im, że to nonsens, na co odpowiadają, że jeśli Liban wyśle większe odrzutowce, dostaną one pozwolenie na lądowanie."

Zdaniem Hadi’ego Azhari "Cypr musi obudzić się i zaakceptować istnienie biznes jetów. Są one ekonomiczne i w mniejszym stopniu szkodzą środowisku. Nie logicznym jest wysyłanie większych jetów, jeśli na pokładzie mamy tylko jednego pasażera.”

W świetle prawa międzynarodowego zakaz zapewne okaże się nielegalny. Lotnisko na Cyprze znajduje się na liście regionalnego planu ICAO, a to czyni je lotniskiem publicznym, otwartym dla wszystkich. Ze względów bezpieczeństwa, kraj ma prawo wprowadzić zakaz przylotów z konkretnych krajów, lecz musi to dotyczyć wszystkich lotów z danego kraju, a nie wyłącznie statków lotnictwa ogólnego, czy wybranych mniejszych samolotów, a także musi być określone w czasie i odpowiednio opublikowane w Notamie.

Główny sekretarz IAOPA, John Sheehan, zgłosił sprawę do ICAO w Montrealu, by wywrzeć na Cypryjczykach przestrzeganie prawa i zniesienie zakazu.

W wyniku działań IAOP-y, Cypr odstąpił od swoich ograniczeń i będzie wpuszczał na swoje lotnisko prywatne jety. Mimo to IAOPA wciąż interweniuje u władz, by te dopuściły do korzystania ze swoich lotnisk również samoloty tłokowe z Libanu. Wszelka dyskryminacja dotycząca typów samolotów powinna zostać zniesiona.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony