Przejdź do treści
Źródło artykułu

AOPA SAFETY INSTITUTE: Jak określić właściwy moment przerwania rozbiegu

Fundacja Air Safety Stowarzyszenia AOPA we współpracy z Fundacją Donner Canadian udostępniła film "Takeoffs and Landings: Determining an Abort Point”, który bazując na doświadczeniach pilotów ma za zadanie pomóc unikać błędów popełnianych przez innych. Materiał akcentuje istotę podjęcia właściwej decyzji odnośnie przerwania rozbiegu i ma pomóc określić ostateczny punkt, po którym nie może on być kontynuowany.

Nie trzeba przekonywać żadnego lotnika, iż w przypadku jakichkolwiek kłopotów z uzyskaniem wymaganej prędkości rotacji należy jak najszybciej podjąć decyzję o przerwaniu startu i rozpocząć hamowanie. Istotne jest również wcześniejsze ustalenie czynników wpływających na przerwanie rozbiegu, którym przykładowo może być nieprzekroczenie 70% wymaganej prędkości startu w połowie pasa startowego.



Niezbędne jest również dokładne określenie punktu, gdzie musimy podjąć decyzję o kontynuowaniu startu lub jego zaniechaniu. Może nim być np. droga kołowania znajdująca się w połowie pasa (jeśli oczywiście lotnisko posiada odpowiednią infrastrukturę). Podczas startu można rozróżnić dwie fazy: pierwsza, kiedy można się jeszcze bezpiecznie zatrzymać i druga, kiedy już nie można tego zrobić.

Materiał dostępny jest na stronie www.aopa.org w zakładce Pilot Resources -> Air Safety Institute i wymaga bezpłatnej rejestracji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony