AOPA przestrzega – przygotuj się na wypadek awarii silnika w czasie startu
Stowarzyszenie Pilotów i Właścicieli Samolotów (AOPA) na stronie internetowej, w zakładce „Real Pilot Stories”, opublikowała multimedialną prezentację „The impossible turn - 180 degree” przedstawiającą incydent, jaki miał miejsce na lotnisku Anderston, w stanie Indiana. 6 lutego 2009 r., krótko po starcie, w samolocie Mooney 20C nastąpiła awaria silnika, w związku z czym pilot podjął natychmiastową decyzję o o powrocie na lotnisku wylotu.
Na 18 slajdach zawarte są szczegółowe opisy, korespondencja z wieżą, pliki dźwiękowe, zdjęcia i mapy przybliżające zakres niebezpieczeństwa, w jakim znalazł się pilotujący maszynę Dave Kelles (nalot ogólny 4700 h). Dodatkowo, załączono film z kamery umieszczonej pod przednią szybą, która oczami pilota przedstawia lot od momentu awarii do lądowania. Historia ma przestrzec przed wykonywaniem podobnego manewru, który w tym akurat przypadku zakończył się szczęśliwie, ale nierzadko prowadzi do tragicznych skutków.
W przypadku awarii, wykonanie na małej wysokości zmiany kursu o 180 stopni, często kończy się katastrofą. AOPA ostrzega, że w takim wypadku lepiej lądować na wprost lub wybrać miejsce z niewielkim odchyleniem w prawo lub w lewo. Przygotowując się do lotu, warto także zapoznać się z mapą okolicy i odpowiednio wcześniej wytypować potencjalne awaryjne lądowiska.
Według przedstawionych zaleceń, w momencie wystąpienia awarii silnika należy zachować spokój, użyć jeśli to możliwe check listy, powiadomić służby kontroli naziemnej i co najważniejsze jeśli nie osiągnelismy odpowiedniej wysokości, nie próbować zawracać na lotnisko.
Opracowanie dostępne jest pod linkiem: http://flash.aopa.org/asf/pilotstories/impossibleturn (wymagana bezpłatna rejestracja)
Komentarze