Przejdź do treści
Źródło artykułu

AOPA: Problemy lotnictwa ogólnego w Finlandii

Esa Hajru z AOPA Finland informuje, iż w ostrym kontraście do niektórych europejskich krajów, władze w Finlandii wydają się być zdeterminowane, aby spowolnić rozwój sektora przemysłu lotnictwa ogólnego w tym kraju, co jest głównie realizowane poprzez wprowadzanie nadmiernej ilości regulacji oraz przewrotnych interpretacji przepisów EASA.

Harju tłumaczy, iż od 1995 r., kiedy Finlandia przyłączyła się do Unii Europejskiej, lotnictwo ogólne zostało tam dotkliwie spowolnione nowymi przepisami. Podatki energetyczne i akcyzowe podniosły cenę benzyny lotniczej, już obciążonej 24% podatkiem VAT, co obecnie powoduje przekroczenie możliwości przeciętnego podatnika do kontynuowania latania. Bezlitosne władze podatkowe i celne nie zgadzają się na zdjęcie podatku z lotów transgranicznych, ponieważ uważają, że lotnictwo ogólne jest czystą rozrywką. Rząd Finlandii zignorował też dyrektywę UE 2003:96, która pozwoliłaby zachować mniej uciążliwe podatki nakładane na benzynę bezołowiową. Wynikiem tego cena litra paliwa 100LL wynosi w tym kraju ok. 3,05 Euro.

Finavia, państwowy operator lotnisk i lotniczych systemów nawigacyjnych, również nie daje GA taryfy ulgowej. Ignoruje on artykuł 7 dyrektywy UE 96/67, który umożliwia wykonywanie samodzielnej obsługi handlingowej i opłaty, już astronomiczne, mają wzrosnąć jeszcze bardziej. Obecnie istnieją sezonowe karty Finavia ważne tylko do końca czerwca i nikt nie wie, jak wysokie stawki zostaną wprowadzone od 1 lipca. Na przykład, opłata za sezonową kartę dla lotniska EFHF (Helsinki-Malmi Airport) wzrosła dwukrotnie w porównaniu do innych lotnisk z tym samym poziomem usług.

Rząd Finlandii przyjął Dyrektywę UE (RES) 2009/28 bardzo poważnie, nawet podwajając unijne wymogi zawartości etanolu w benzynie, co oznacza, że jest obecnie niemożliwe, aby znaleźć mogas z zawartością etanolu mniejszą niż 5%, co z kolei jest wymagane celem spełnienia norm EN228 i EN237. W 2012 r. zmniejszyły się statystyki lotnictwa ogólnego i to znajduje odzwierciedlenie w statystykach bezpieczeństwa – im mniej piloci latają, tym bardziej są podatni na wypadki.

Dodatkowo, wymagania odnośnie utrzymania technicznego statków powietrznych Part M EASA są nadal ogromną tajemnicą dla większości pilotów GA w Finlandii. Krajowe interpretacje nie sprawiają, aby ich wdrożenie było łatwiejsze. Przykładowo, wymogiem jest wpisanie listy terminów ważności certyfikatów medycznych wszystkich właścicieli statku powietrznego w jego dokumentacji technicznej. Wszystkie dokumenty EASA są też tłumaczone na język fiński przy maksymalnym wykorzystaniu biurokratycznego i cywilnego żargonu z zastrzeżeniami i niewytłumaczalnymi dodatkami, które czynią je niemożliwym do zrozumienia. W związku z tym faktem, AOPA Finland przesłało do EASA informację o problemach z interpretacją Strategii Bezpieczeństwa i stosowania jej przez organy krajowe.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony