Przejdź do treści
Źródło artykułu

AOPA: Latanie z cukrzycą jest możliwe

Uczestnicy regionalnego spotkania AOPA rozmawiali z Douglasem Cairnsem, członkiem brytyjskiego oddziału organizacji, który jest cukrzykiem i który spędził większość swojego życia walcząc, aby wolno mu było latać. Pilot brał udział w udanej kampanii w Wielkiej Brytanii, po której w zeszłym roku miejscowe CAA ogłosiło, że piloci z cukrzycą insulino zależną mogą nadal latać komercyjnie i prywatnie. To precedens, który daje nadzieję dla tysięcy pilotów narażonych na ryzyko utraty ich kariery przez cukrzycę i tysięcy innych, którzy chcą się stać pilotami, ale w większości krajów są obecnie pozbawieni możliwości wykonywania tego zawodu.

Cairns jest byłym pilotem RAF-u, który został uziemiony, gdy zdiagnozowano u niego cukrzycę. Wiele lat spędził przekonując lekarzy i regulatorów, że większość chorych na cukrzycę, jeśli jest prawidłowo leczona, może latać całkowicie bezpiecznie i profesjonalnie. Pilot wykonywał loty po całym świecie, nawet na Biegun Północny, aby udowodnić swój punkt widzenia. Mężczyzna używa małego elektronicznego urządzenia wielkości telefonu komórkowego, aby zmierzyć poziom cukru we krwi i przez 12 lat i 3000 godzin zdobytego w tym czasie nalotu, nigdy nie miał żadnych związanych z chorobą problemów.

Poza USA, pięć krajów zezwala prywatnym pilotom latać z cukrzycą - Republika Południowej Afryki, Wielka Brytania, Kanada, Australia i Izrael. Dopóki w Wielkiej Brytanii nie zostało wprowadzone stosowne prawo, Kanada była jedynym krajem, w którym piloci nie zostali uziemieni, gdy została u nich zdiagnozowana cukrzyca. Obecnie w USA lata 560 pilotów z cukrzycą, a 17 z nich lata zawodowo w Kanadzie.

Cairns podziękował Martinowi Robinsonowi, prezesowi AOPA Wielkiej Brytanii, który pomógł mu w jego ścieżce loobbingu. CAA złożyła wniosek o przyznanie odstępstwa od przepisów EASA, aby umożliwić wydawania świadectw medycznych pilotom z cukrzycą. EASA zakwestionowała odstępstwo, ale CAA nie ustępowała, w związku z czym Agencja zaskarżyła decyzję CAA UK po raz drugi, ale prawdopodobnie będzie musiała odstąpić od tego, częściowo z powodu przepisów dotyczących dyskryminacji. Ostatecznie, jeśli władze w innych krajach europejskich odmówią pójścia w ślady brytyjskiego CAA, to według AOPA, Wielka Brytania powinna być otwarta na europejskich pilotów cukrzycą i umożliwić im uzyskanie brytyjskich uprawnień oraz używanie ich w dowolnym miejscu na świecie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony