AOPA: Czy instalowanie detektorów CO w samolotach GA będzie obowiązkowe?
Wniosek o instalację czujników tlenku węgla w każdym samolocie tłokowym może zostać zarzucony przez EASA, ponieważ występują oczywiste trudności ze znalezieniem rozwiązania, które byłyby odpowiednie dla szerokiej gamy statków powietrznych sektora GA.
Zapytanie w tej kwestii wysłała francuska organizacja ds. badania wypadków lotniczych BEA (Bureau d'Enquêtes et d'Analyses) i osoby odpowiedzialne za tworzenie przepisów w EASA przyjęły argumenty, że jeden rozmiar dla wszystkich samolotów jest rozwiązaniem niepraktycznym.
Stowarzyszenia IAOPA wyjaśniało EASA, że określenie specyfikacji takiego systemu będzie trudne, koszty certyfikacji uciążliwe, a stworzenie przepisów obejmujących wszystkie możliwe okoliczności byłoby bardzo skomplikowane. Dane zebrane w Stanach Zjednoczonych wskazują, że z 35050 wypadków GA, które w ciągu ostatnich 20 lat doprowadziły do 12817 zgonów, tylko osiem wystąpiło z powodu zatrucia CO. IAOPA stoi na stanowisku, że każdy pilot powinien być zachęcany do zainstalowania czujnika CO odpowiedniego dla danego statku powietrznego, ale zdaje sobię sprawę, iż może to być niewykonalne. EASA jest skłonna się z tym zgodzić.
Komentarze