Przejdź do treści
Źródło artykułu

Dwudziestometrowa wersja szybowca SZD 54‑2 Perkoz otrzymała certyfikat EASA

W dniu 12.01.2015 firma AllStar PZL Glider poinformowała, iż dwudziestometrowa wersja szybowca SZD 54‑2 Perkoz otrzymała certyfikat EASA.

SZD-54-2 PERKOZ - Uniwersalny szybowiec dla ambitnych pilotów oraz szkół lotniczych

Najmłodsze dziecko z rodziny szybowców SZD. Nowoczesny, bardzo dopracowany technologicznie i aerodynamicznie, sprawdzony w każdych warunkach. Pełnoakrobacyjny, super wytrzymały, o wyśrubowanych osiągach. Lekki w sterowaniu, manewrowy i jednocześnie stateczny. Konstrukcja łączy wielkie doświadczenie SZD w dziedzinie budowy szybowców z najnowszymi osiągnięciami aerodynamiki, inżynierii materiałowej i ergonomii. W rezultacie Perkoz zaspokaja wymagania doświadczonych pilotów, instruktorów szybowcowych i ambitnych akrobatów, świetnie sprawdzając się także w podstawowych szkoleniach szybowcowych. W tym zakresie charakterystyki pilotażowe zbliżono do wzorcowego szybowca SZD‑51-1 Junior.

Tak udane połączenie osiągów, bezpieczeństwa, łatwości i lekkości pilotażu, manewrowości i ergonomii, nie byłoby możliwe bez długotrwałych testów z udziałem szerokiego środowiska szybowcowego. Perkoz to absolutny mistrz w kategorii szybowców uniwersalnych. Zakres użytkowania i przewidywana żywotność są nieporównywalne z żadną inną dotychczas produkowaną konstrukcją na świecie!

Pomimo, iż projekt rozpoczął się wiele lat temu, w wyniku zmiany przepisów budowy szybowców (obecnie CS‑22), w ostatnich latach został kompleksowo przetworzony i spełnia nowe, wyśrubowane wymagania kategorii „Utility” oraz „Aerobatic”. Oferowany jest z trzema rodzajami końcówek, dzięki czemu powstają trzy podstawowe konfiguracje szybowca (końcówki płaskie – wersja akrobacyjna, końcówki krótkie z wingletami oraz końcówki długie z wingletami), diametralnie zmieniające szybowiec w zależności od upodobania i potrzeb użytkownika. Zmiana końcówek to prosta operacja, którą może wykonać jedna osoba w 2 minuty.

Szczególnie interesująca jest wersja o dużej doskonałości (rozpiętość 20 m), niezwykle lekka w sterowaniu, stateczna i zwrotna, o bardzo dobrych osiągach (doskonałość ok. 45). Miłośnicy zaawansowanej akrobacji pokochają Perkoza za jego dynamikę, zwrotność i wytrzymałość. Wykonają każdą, nawet najbardziej złożoną figurę, w granicach dopuszczalnych przyspieszeń +7/-5 g. Drugie miejsce w kabinie zawsze pozwoli zabrać pasażera lub ucznia (dopuszczalne załadowanie kabiny dla wersji akrobacyjnej to 210 kg).

Obsługę szybowca uproszczono do minimum, a podstawowy interwał nielicznych prac okresowych określono na 300 godzin. Montaż jest łatwy i szybki, zadbano o automatyczne połączenia napędów w układach sterowania, włącznie ze sterem wysokości. Skuteczne kaskadowe hamulce aerodynamiczne, wysuwane tylko z górnej powierzchni skrzydeł, mocny hydrauliczny hamulec koła i małe prędkości lądowania umożliwią eksploatację na najmniejszych lądowiskach.

Uniwersalność Perkoza jako szybowca do szkolenia podstawowego i zaawansowanego, pierwszych samodzielnych lotów, nauki termiki, przelotów, lotów rekreacyjnych oraz wyczynowych, nauki i treningu w akrobacji wyższej / wyczynowej, sprawia, że jest to szybowiec idealny nie tylko dla klubów i szkół lotniczych, ale także dla odbiorców indywidualnych.

Perkoz to rewolucja na szybowcowym niebie świata! To szybowiec, w który naprawdę warto zainwestować.

Pełny dokument dostępny jest tutaj.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony