Przejdź do treści
Źródło artykułu

Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania 2013

Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania są już tradycją wśród projektów realizowanych przez studentów Akademickiego Klubu Lotniczego. W tym roku rusza już siódma edycja, różniąca się jednak nieco od poprzednich, mianowicie będzie to edycja międzynarodowa.

Zawody odbędą się 23-36 maja 2013r. na lotnisku w Jeleniej Górze. Pierwszego dnia na uczestników czeka krótkie spotkanie organizacyjne na Politechnice Wrocławskiej oraz impreza integracyjna na statku. Przez następne dwa dni uczestnicy będą ze sobą konkurować aby ostatniego dnia móc się dostać do finału, który wyłoni zwycięzcę. Nie o konkurencję jednak chodzi, ale o dobrą zabawę: rozpowszechnienie szybownictwa oraz miłe spędzenie czasu w gronie pasjonatów lotnictwa.

Mistrzostwa polegają na jak najbardziej precyzyjnym wylądowaniu przy wyznaczonym punkcie na pasie startowym.  Pilot po starcie za pomocą wyciągarki wykona krąg nadlotniskowy. Następnie musi przekroczyć linię wyznaczającą granicę dopuszczalnej odległości przyziemienia i zatrzymać się w miejscu odpowiednio oznaczonym. Zawodnik będzie musiał odpowiednio rozdysponowywać wysokością przy wykonywaniu poszczególnych zakrętów, biorąc pod uwagę warunki atmosferyczne tj. noszenia czy prędkość i kierunek wiatru. Po wykonaniu ostatniego zakrętu korekty można wykonać za pomocą hamulców aerodynamicznych, które mają na celu zwiększenie oporów aerodynamicznych szybowca. Przy dobiegu, czyli w fazie kiedy szybowiec po przyziemieniu  toczy się już po pasie hamulec aerodynamiczny służy do szybszego wyhamowania szybowca. Po wylądowaniu organizatorzy mierzą odległość między wyznaczonym punktem a kołem szybowca. Najlepsze wyniki z pierwszych dwóch dni będą decydowały o zakwalifikowaniu się do lotów następnego dnia. Udział będzie mógł wziąć każdy kto ukończył szkolenie szybowcowe do III klasy. Każdy uczestnik będzie latał z instruktorem, który będzie czuwał nad bezpieczeństwem wykonywanych lotów.


Loty co roku odbywają się na szybowcu szkolno-treningowym Puchacz.  Jest to szybowiec dwumiejscowy polskiej konstrukcji. Masa własna szybowca wynosi 370kg, a maksymalna dopuszczalna prędkość w atmosferze spokojnej to 215km/h. Jest to bardzo popularny szybowiec w polskich aeroklubach ze względu na łatwość pilotażu.

Wszystkich zapraszamy na lotnisko! W programie szybkie loty, dobra pogoda i udana zabawa!

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony