Air Show 2018 – takie pokazy raz na 100 lat!
XVI edycja Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2018 w Radomiu była wyjątkową okazją do świętowania szczególnych w tym roku rocznic dla naszej Ojczyzny: stulecia odzyskania niepodległości oraz stulecia utworzenia lotnictwa wojskowego. Z tej okazji, zorganizowane zostały jedne z największych w Europie pokazy lotnicze Air Show 2018 pokazujące najwyższy kunszt pilotażu na światowym poziomie.
Wyjątkowa edycja
Tegoroczna edycja Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2018 przywołała niejeden uśmiech na twarzy fana lotnictwa, gdyż wydarzenie organizowane na stulecie lotnictwa wojskowego cieszyło się dużym zainteresowaniem zespołów lotniczych. W radomskiej imprezie udział wzięły 22 państwa NATO, w tym Polska. Można było podziwiać przedstawicieli m.in. z: Turcji, Hiszpanii, Jordanii, a także Pakistanu. Nie zabrakło również polskich Biało-Czerwonych Iskier i Orlików. Wśród solistów wystąpili m.in. Solo Türk, grecki F-16 Zeus Demo Team czy Full Force Artur Kielak.
Rocznicowy charakter
Pokazy rozpoczęły się od efektownego podkreślenia rocznicowego charakteru imprezy. W powietrzu zobaczyć można było samolot Boeing 737 Max w polskich barwach narodowych w towarzystwie Biało – Czerwonych Iskier.
(fot. st.chor.sztab. Arkadiusz Dwulatek)
Wystawa statyczna AIR SHOW 2018: największa w historii
Tegoroczne AIR SHOW było wyjątkowe pod względem atrakcji, które organizatorzy zapewnili widzom "na ziemi". Do wystawy statycznej samolotów i śmigłowców włączono bardzo bogatą prezentację sprzętu będącego na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Widzów przyciągały nie tylko piękne pokazy w powietrzu, ale również wystawa przemysłu obronnego i lotniczego.
(fot. st.chor.sztab. Arkadiusz Dwulatek)
Dotknąć wojska
Wystawa statyczna cieszyła się bardzo dużym powodzeniem wśród miłośników wojska. Z pewnością była to jedna z nielicznych okazji, żeby zobaczyć z bliska nowoczesny sprzęt wojskowy, mieć możliwość fotografowania oraz nawiązania bezpośredniego kontaktu z żołnierzami go obsługującymi. W Radomiu każdy fan wojskowości mógł naocznie przekonać się jak bardzo zmieniło się uzbrojenie Wojska Polskiego.
(fot. st.chor.sztab. Arkadiusz Dwulatek)
Co poza sprzętem wojska?
Szczególne zainteresowanie publiczności wzbudził sprzęt i uzbrojenie wystawione na stoisku firm wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. PGZ był partnerem strategicznym tegorocznego AIR SHOW w Radomiu. Na wystawie statycznej zaprezentowano: KTO Rosomak, czołgi Leopard 2A5 i PT-91, pojazdy typu HMMVW, stacje radiolokacyjne i wyrzutnie rakiet, roboty i zestawy nurkowe, bezzałogowe pojazdy podwodne, wyposażenie jednostek specjalnych oraz Wojsk Obrony Terytorialnej.
(fot. st.chor.sztab. Arkadiusz Dwulatek)
(fot. st.chor.sztab. Arkadiusz Dwulatek)
Jednodniówki, albumy, medale i folder pocztowy: wyjątkowe wydawnictwa na AIR SHOW 2018
Z okazji 100-lecia lotnictwa wojskowego ukazało się wiele wartościowych wydawnictw poświęconych tematyce lotniczej, w tym albumów z bogatym materiałem fotograficznym, karty pocztowe, coiny i medale.
Albumy lotnicze na stulecie „polskich skrzydeł”
Z okazji 100-lecia lotnictwa wojskowego ukazało się wiele wartościowych wydawnictw poświęconych tematyce lotniczej, w tym albumów z bogatym materiałem fotograficznym. Wśród nich są: album historyczny „Siła nośna” wydany nakładem Wojskowego Instytutu Wydawniczego, „Wysokie loty” opracowany i wydany przez Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, jest pokłosiem sesji Air-to-Air, które organizowane były w ostatnich latach przez rzecznika Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych znanych fotografów lotniczych, jak Sławek Hesja Krajniewski, czy Piotr Łyskowski. O wydawnictwo w polsko-angielskiej wersji językowej pokusiło się również Wydawnictwo Kagero. We współpracy z, obchodzącym w tym roku dziesięciolecie, 4. Skrzydłem Lotnictwa Szkolnego stworzony został album poświęcony „Orlikom” i „Biało-Czerwonym Iskrom” zatytułowany „Duma Polskich Skrzydeł. Zespoły akrobacyjne 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego”.
(fot. st.chor.sztab. Arkadiusz Dwulatek)
Medale, karty pocztowe i specjalne „jednodniówki”
Dzięki współpracy z Pocztą Polską ukazał się folder okolicznościowy z kartami pocztowymi upamiętniający sławnych polskich pilotów wojskowych. Dodatkowo, specjalne wydania jednodniowe Polski Zbrojnej na okoliczność Centralnych Obchodów Stulecia Lotnictwa Wojskowego oraz AIR SHOW 2018 uświetniły wydarzenia w Dęblinie i Radomiu.
Pokazy AIR SHOW 2018: wspierane przez instytucje wojskowe, media i biznes
Tegoroczne pokazy, planowane z niezwykłym rozmachem, nie byłyby możliwe do zrealizowania bez wsparcia parterów, zwłaszcza sponsorów strategicznych, którymi są: Polska Grupa Zbrojeniowa, Bank Gospodarstwa Krajowego i PKN Orlen. W najbardziej prestiżowe wydarzenie lotnicze w Polsce zaangażowało się także wiele innych firm, instytucji wojskowych, a także mediów, które XVI edycję AIR SHOW, objęły patronatem medialnym.
Grupa WB, Lockheed Martin, Leonardo Aircraft i PZL Świdnik, PZL Warszawa Okęcie, czy Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. (PWPW) zostały Partnerami Głównymi AIR SHOW 2018. Wśród Partnerów Wspierających są Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), Agencja Mienia Wojskowego (AMW), LS Airport Services i LS Technics, Hyundai - oficjalny partner Samochodowy AIR SHOW 2018, LOT AMS, Northrop Grumman, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL). Na długiej liście zaangażowanych instytucji, nie mogło zabraknąć Wojskowego Przedsiębiorstwa Handlowego i Wojskowego Inspektoratu Technicznego Uzbrojenia. Organizatorzy współpracowali również ze znanymi markami jak: Coca-Cola, Tyskie i Red Bull. Tytuł „oficjalnej wody AIR SHOW 2018” przyznano Buskowiance, produkowanej przez Uzdrowisko Buskowianka Zdrój.
(fot. st.chor.sztab. Arkadiusz Dwulatek)
Okolicznościowe produkcje i specjalne projekty dedykowane 100-leciu lotnictwa wojskowego i AIR SHOW powstały w kooperacji z: Mennicą Polską, Centralną Biblioteką Wojskową, Pocztą Polską, Wojskowym Instytutem Wydawniczym i Instytutem Pamięci Narodowej. Dystrybutorem biletów na AIR SHOW 2018 był eBilet.pl.
Wyjątkowe pokazy to także spore zainteresowanie mediów. Korporacyjnym Patronatem Medialnym, XVI edycje AIR SHOW objęły Telewizja Polska i Polskie Radio. Głównym Patronem Branżowym została Polska Zbrojna, a Główny Medialny Patronat Lotniczy przypadł magazynom Lotnictwo Aviation International oraz Wojsko i Technika. Pozostali Patroni Medialni wydarzenia to: Przegląd Lotniczy, Gapa Magazyn Historyczny, Polskie Radio Lublin, Defence24.pl, Radio Plus Radom, Kagero Publishing, Radomska Grupa Mediowa, Digital Foto Video, Aviation24.pl, DlaPilota.pl, Zebrra TV, Echo Dnia Radomskie.
AIR SHOW 2018 planowane z niezwykłym rozmachem, nie byłyby możliwe do zrealizowania bez wsparcia parterów, zwłaszcza sponsorów strategicznych: PGZ, BGK i PKN Orlen. W najbardziej prestiżowe wydarzenie lotnicze w Polsce zaangażowało się także wiele innych firm: Grupa WB, Lockheed Martin, Leonardo Aircraft i PZL Świdnik, PZL Warszawa Okęcie, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Agencja Mienia Wojskowego, LS Airport Services i LS Technics, Hyundai - oficjalny Partner Samochodowy AIR SHOW 2018, LOT AMS, Northrop Grumman, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Wojskowe Przedsiębiorstwo Handlowe i Wojskowy Inspektorat Techniczny Uzbrojenia. Organizatorzy podjęli współpracę ze znanymi markami jak: Coca-Cola, Tyskie, Buskowianka ("Oficjalna Woda AIR SHOW 2018") i Red Bull.
Do zobaczenia na kolejnym Air Show!
Komentarze