Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zwiększony zasięg samolotów A321neo z certyfikatami EASA i FAA

Dzięki uzyskanej właśnie wspólnej aprobacie EASA i FAA dla zastosowania w samolotach Airbus A321LR maksymalnie trzech podpodłogowych centralnych zbiorników paliwa (ACT) i udzielonemu temu modelowi certyfikatowi ETOPS, pierwsi jego nabywcy znaleźli się o krok bliżej możliwości wdrożenia tego samolotu na najdłuższych trasach.

To kolejne z licznych opcjonalnych udoskonaleń tej specjalnej wersji A321neo, której zawdzięcza ona największą elastyczność i najlepsze osiągi operacyjne spośród wszystkich samolotów należących do tej rodziny. W połączeniu z innymi rozwiązaniami, dzięki dodatkowym zapasom paliwa w trzech zbiornikach ACT wersja A321LR jest w stanie pokonać nawet 4000 mil z 206 pasażerami na pokładzie i objąć swoim zasięgiem także trasy wymagające certyfikatu ETOPS. Oznacza on m.in. zdolność do zmiany kursu na lotnisko zapasowe wymagające do 180 minut lotu na tylko jednym silniku, co kwalifikuje ten samolot do użycia na każdej trasie transatlantyckiej.
 
Uzyskane przez wersję A321LR certyfikaty obejmują: (a) zgodę na dokonanie w A321neo „znaczących modyfikacji" w celu zainstalowania maksymalnie trzech opcjonalnych zbiorników centralnych (ACT) – wraz z wymaganymi nowymi systemami zarządzania paliwem i wzmocnieniem konstrukcji podwozia, oraz (b) zgodę na stosowanie w airbusach A321neo opcji ACF (Airbus Cabin Flex), obejmującej modyfikację konstrukcji kadłuba przez zmianę układu drzwi oraz zwiększenie maksymalnej masy startowej (MTOW, ang. Maximum Take-Off Weight) do 97 ton metrycznych. Należy tu zaznaczyć, że zgoda na zwiększoną masę startową i instalację dodatkowych zbiorników paliwa dotyczy tylko egzemplarzy A321neo o nowej konstrukcji ACF. Wcześniej samoloty z rodziny A321 mogły być wyposażane w nie więcej niż dwa zbiorniki ACT.
 
Chociaż od około roku 2020 konstrukcja ACF docelowo stanie się standardem dla wszystkich nowo produkowanych samolotów A321neo, dopuszczalna maksymalna masa startowa 97 ton oraz instalacja trzech zbiorników ACT pozostaną opcjonalne. W związku z koniecznością wzmocnienia konstrukcji kadłuba i podwozia, klienci spółki Airbus będą musieli zgłosić potrzebę zainstalowania opcjonalnych trzech zbiorników jeszcze przed rozpoczęciem procesu produkcyjnego zamówionych samolotów.


W połączeniu z opcją konstrukcyjną Airbus Cabin Flex, możliwością dodawania i usuwania centralnych zbiorników paliwa i opcjonalnym zwiększeniem masy MTOW do 97 ton, zgoda EASA/FAA na korzystanie z maksymalnie trzech zbiorników ACT oraz certyfikat ETOPS oferują przewoźnikom korzystającym z tych jedynych w swoim rodzaju samolotów dalekiego zasięgu bezprecedensową elastyczność planowania układu kabiny, odległości między fotelami pasażerów, decydowania o ładowności, ilości zabieranego paliwa i swobody w wyborze tras.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony