Zmarł ojciec założyciel i wizjoner Airbusa, Roger Béteille
Airbus jest zasmucony, że jeden z jego ojców założycieli, Roger Béteille, który nie tylko stworzył pierwszy samolot komercyjny Airbusa – A300B – ale także Airbus Industrie, zmarł 14 czerwca w wieku 97 lat.
Urodzony w Aveyron we Francji w 1921 r. Roger Béteille studiował w Supaéro w Tuluzie, zanim dołączył do francuskiej SNCASE, która w 1943 r. stała się Sud Aviation. Otrzymał licencję pilota w 1945 r., stając się następnie inżynierem prób w locie w 1952 r. Był członkiem zespołu prób w locie podczas pierwszego lotu Caravelle.
W lipcu 1967 r. narodził się pomysł opracowania nowego 300-miejscowego dwusilnikowego samolotu szerokokadłubowego, a pan Béteille został mianowany głównym inżynierem programu A300 w Sud Aviation. Wkrótce stało się jasne, że pierwsi klienci – Air France i Lufthansa – chcą wprowadzić na rynek mniejszy produkt.
Tak więc na początku 1968 r. pan Béteille zaczął pracować w tajemnicy nad projektem, który stał się A300B, 250-osobowym samolotem z ładownią wystarczająco szeroką, aby pomieścić dwa standardowe kontenery obok siebie. Zaprojektowany przez niego innowacyjny przekrój kadłuba jest nadal stosowany w A330.
Znany jako „człowiek w białym krawacie", to Béteille, wraz z pierwszym dyrektorem przemysłowym Airbusa, Felixem Krachtem, opracowali podział prac, który stanowi podstawę europejskiego systemu produkcyjnego Airbusa i nadal definiuje firmę. „Chciałem wykorzystać wszystkie dostępne talenty i możliwości do maksimum, nie martwiąc się o kolor flagi ani o język, w jakim mówiono" – powiedział wówczas. Rozszerzył to podejście, tworzac wielonarodowy zespół prób. Projekt A300B został formalnie rozpoczęty w 1969 roku.
Kiedy w 1970 r. utworzono grupę interesów ekonomicznych Airbus Industrie, Roger Béteille, wówczas wiceprezes ds. technicznych, naciskał, aby jego siedziba znajdowała się blisko linii montażu końcowego w Tuluzie, aby potencjalni klienci mogli zobaczyć konstruowanie i produkcję produktu.
Zanim A300B odbył swój pierwszy lot 28 października 1972 r., Béteille dokładnie zrozumiał potrzeby linii lotniczych, co dobrze wykorzystał podczas trwającej dekadę kampanii pozyskiwania klientów. Pomimo chudych lat, które nastąpiły po kryzysie naftowym OPEC, jego wysiłki zostały ukoronowane w 1977 r. zdobyciem pierwszego amerykańskiej klienta A300 – Eastern Airlines.
Eastern były kierowane przez byłego dowódcę Apollo 8, Frank Borman, z którym Roger Béteille nawiązał bliskie relacje.
Od samego początku Roger Béteille pielęgnował marzenie: skonstruować rodzinę samolotów. „Byłem przekonany, że Airbus nigdy nie wystartuje z jednym samolotem" – wyjaśnił. „Potencjalni klienci będą się zastanawiać, czy nadal będziemy istnieć za dziesięć czy 20 lat".
Jego marzenie naprawdę się spełniło pod koniec kariery, kiedy w marcu 1984 roku udało mu się oficjalnie rozpocząć program A320.
Roger Béteille odegrał kluczową rolę w opracowaniu jego układu sterowania lotem fly-by-wire (FBI), zwiększającego bezpieczeństwo lotu i szerszego kadłuba, które były kluczem do ogromnego sukcesu komercyjnego. Układ fly-by-wire umożliwił także rozpoczęcie projektowania wspólnego wyposażenia kabiny załogi i jednolitego programu szkolenia pilotów samolotów Airbusa.
Komentarze