Przejdź do treści
WTO
Źródło artykułu

WTO potępiło znaczące nielegalne dotacje rządowe dla Boeinga

Boeing otrzymał „co najmniej 5,3 mld USD” dotacji „zakłócających działanie rynku”, które przyniosły Airbusowi szkody o wartości 45 mld USD

Światowa Organizacja Handlu (WTO) potępiła publicznie Stany Zjednoczone za udzielenie Boeingowi znacznych nielegalnych dotacji, które doprowadziły Airbusa do utraty sprzedaży o wartości 45 mld USD. Orzeczenie WTO nastąpiło po wielu latach nieuzasadnionych oskarżeń i prób demonizowania działalności Airbusa, szczególnie w okresie przeciągającej się walki o zdobycie zamówienia US Air Force na samolot do tankowania.

„Wreszcie prawda wyszła na jaw: Boeing otrzymywał i dalej otrzymuje dotacje rządowe, które w znacznie większym stopniu zakłócają funkcjonowanie rynku niż pożyczki zwrotne udzielane Airbusowi” – powiedział Rainer Ohler, Dyrektor Airbusa ds. Public Affairs i Komunikacji. „Wziąwszy pod uwagę oba przypadki WTO zezwoliło na dalsze wykorzystywanie pożyczek rządowych w Europie i nakazało Boeingowi zaprzestanie nielegalnego wsparcia ze strony podatników amerykańskich. Nadszedł czas, by Boeing przestał zaprzeczać lub bagatelizować znaczenie otrzymywanych przez tę firmę nielegalnej pomocy”.

Opublikowany dzisiaj raport WTO potwierdza wcześniejsze przewidywania Airbusa:

1. Boeing nie byłby w stanie wprowadzić na rynek modelu 787 bez nielegalnych dotacji.

2. Boeing otrzymał „co najmniej 5,3 mld USD” dotacji rządowych, których charakter był nielegalny.

3. Kolejne 2 mld USD dotacji stanowych i lokalnych, które Boeing otrzyma w przyszłości, będzie miało charakter nielegalny.

4. Wpływ tych dotacji znacznie przewyższa ich wartość nominalną ze względu na ich szczególnie masowy charakter.

5. Masowe dotacje znacząco zakłóciły konkurencję w branży lotniczej, co bezpośrednio doprowadziło do znaczących szkód w europejskim sektorze lotniczym i kosmicznym.

6. Skutki tych dotacji będą także odczuwane w przyszłości i postawią Airbusa w niekorzystnej sytuacji.

„Boeing strzelił sobie w stopę wszczynając postępowanie sądowe WTO w sprawie nielegalnych dotacji” – wskazał Rainer Ohler. „Jego wynikiem jest masowe potępienie amerykańskich mechanizmów finansowania – przy założeniu, że rząd amerykański będzie gotów zastosować warunki orzeczenia – zaś mechanizm europejski zyskał akceptację jako mechanizm zgodny z prawem. Jedynym rezultatem tego anachronicznego sporu jest ograniczenie zdolności Ameryki i Europy do walki z pojawiającymi się nowymi konkurentami dysponującymi nieograniczoną rządową pomocą finansową.”

Airbus jest zadowolony z ustaleń zawartych w raporcie, ale rozumie, że Komisja Europejska może odwołać się od szeregu zagadnień w związku z interpretacją prawną. Airbus w całości popiera stanowisko Komisji w tym zakresie.

Dalsze informacje o postępowaniu przed WTO: www.airbus.com/hottopics/wto
Pełna wersja raportu: www.wto.com (nr DS353)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony