WTO odrzuca roszczenia USA dot. dotacji dla Airbusa, zaś Airbus zwraca uwagę na kwestię subsydiów dla Boeinga
WTO: europejski mechanizm pożyczek zwrotnych jest zgodny z prawem
WTO: ani europejska inwestycja przy uruchomieniu działalności ani inne środki nie spowodowały „uszczerbku materialnego” dla interesów amerykańskich
Opublikowany właśnie raport komisji Światowej Organizacji Handlu (WTO) w sprawie USA przeciwko UE potwierdza wcześniejsze przewidywania Airbusa: 70 proc. amerykańskich roszczeń zostało odrzuconych, a agresywne zarzuty okazały się nieprawdziwe. W wyniku zwrotnych pożyczek udzielonych Airbusowi nie doszło do utraty miejsc pracy ani zysków.
„Wyniki te są zbieżne z poprzednimi wersjami ustaleń komisji WTO. Airbus, Unia Europejska i państwa członkowskie uważnie analizują raport przed potencjalnym rozpatrzeniem tej sprawy przez Organ Apelacyjny WTO” – powiedział Rainer Ohler, szef ds. Public Affairs i Komunikacji Airbusa.
Potępiono granty badawcze co będzie miało istotne implikacje dla planowanego raportu na temat amerykańskich dotacji dla Boeinga. Airbus oczekuje, że WTO opublikuje już wkrótce raport tymczasowy w tej sprawie. „Jedynie publikacja raportu poświęconego równoległej sprawie dotyczącej dotacji dla Boeinga przyniesie niezbędną równowagę, umożliwiającą ewentualne rozpoczęcie negocjacji bez żadnych warunków wstępnych” – dodał Ohler.
Airbus oczekuje, ze obecny spór przed WTO potrwa jeszcze kilka lat. Podobnie, jak w przypadku innych konfliktów handlowych, rozwiązanie uda się uzyskać jedynie drogą negocjacji transatlantyckich, lub nawet wielostronnych.
Najważniejsze ustalenia zawarte w raporcie komisji WTO są następujące:
Komisja odrzuciła zarzuty USA, że europejska pomoc przy uruchomieniu działalności i inne środki przyniosły „uszczerbek materialny” dla interesów amerykańskich
Komisja odrzuciła zarzuty USA, że środki zastosowane przez stronę europejską doprowadziły do utraty miejsc pracy i zysków w amerykańskiej branży lotniczej
Komisja odrzuciła twierdzenie USA, że dotacje umożliwiły Airbusowi zaoferowanie niższych cen niż Boeing oraz że dotacje UE wywarły wpływ na ceny Boeinga
Europejski mechanizm zwrotnych pożyczek jest zgodnym z prawem instrumentem partnerstwa pomiędzy rządem a przemysłem
Odkryto, że kredyty udzielone w przeszłości zawierały pewien element dotacji
Finansowanie A330-200 nie stanowi dotacji zabronionej przez WTO
Zarzuty USA dotyczące finansowania A350 zostały w szczególności odrzucone
Żądanie przez USA zadośćuczynienia zostało uznane za prawnie niewłaściwe
Pełna wersja raportu jest dostępna na stronach internetowych WHO: http://www.wto.org/english/tratop_e/dispu_e/dispu_e.htm
Komentarze