Przejdź do treści
Źródło artykułu

WTO odrzuca roszczenia USA dot. dotacji dla Airbusa, zaś Airbus zwraca uwagę na kwestię subsydiów dla Boeinga

WTO: europejski mechanizm pożyczek zwrotnych jest zgodny z prawem
WTO: ani europejska inwestycja przy uruchomieniu działalności ani inne środki nie spowodowały „uszczerbku materialnego” dla interesów amerykańskich

Opublikowany właśnie raport komisji Światowej Organizacji Handlu (WTO) w sprawie USA przeciwko UE potwierdza wcześniejsze przewidywania Airbusa: 70 proc. amerykańskich roszczeń zostało odrzuconych, a agresywne zarzuty okazały się nieprawdziwe. W wyniku zwrotnych pożyczek udzielonych Airbusowi nie doszło do utraty miejsc pracy ani zysków.

„Wyniki te są zbieżne z poprzednimi wersjami ustaleń komisji WTO. Airbus, Unia Europejska i państwa członkowskie uważnie analizują raport przed potencjalnym rozpatrzeniem tej sprawy przez Organ Apelacyjny WTO” – powiedział Rainer Ohler, szef ds. Public Affairs i Komunikacji Airbusa.

Potępiono granty badawcze co będzie miało istotne implikacje dla planowanego raportu na temat amerykańskich dotacji dla Boeinga. Airbus oczekuje, że WTO opublikuje już wkrótce raport tymczasowy w tej sprawie. „Jedynie publikacja raportu poświęconego równoległej sprawie dotyczącej dotacji dla Boeinga przyniesie niezbędną równowagę, umożliwiającą ewentualne rozpoczęcie negocjacji bez żadnych warunków wstępnych” – dodał Ohler.

Airbus oczekuje, ze obecny spór przed WTO potrwa jeszcze kilka lat. Podobnie, jak w przypadku innych konfliktów handlowych, rozwiązanie uda się uzyskać jedynie drogą negocjacji transatlantyckich, lub nawet wielostronnych.

Najważniejsze ustalenia zawarte w raporcie komisji WTO są następujące:

  • Komisja odrzuciła zarzuty USA, że europejska pomoc przy uruchomieniu działalności i inne środki przyniosły „uszczerbek materialny” dla interesów amerykańskich

  • Komisja odrzuciła zarzuty USA, że środki zastosowane przez stronę europejską doprowadziły do utraty miejsc pracy i zysków w amerykańskiej branży lotniczej

  • Komisja odrzuciła twierdzenie USA, że dotacje umożliwiły Airbusowi zaoferowanie niższych cen niż Boeing oraz że dotacje UE wywarły wpływ na ceny Boeinga

  • Europejski mechanizm zwrotnych pożyczek jest zgodnym z prawem instrumentem partnerstwa pomiędzy rządem a przemysłem

  • Odkryto, że kredyty udzielone w przeszłości zawierały pewien element dotacji

  • Finansowanie A330-200 nie stanowi dotacji zabronionej przez WTO

  • Zarzuty USA dotyczące finansowania A350 zostały w szczególności odrzucone

  • Żądanie przez USA zadośćuczynienia zostało uznane za prawnie niewłaściwe

Pełna wersja raportu jest dostępna na stronach internetowych WHO: http://www.wto.org/english/tratop_e/dispu_e/dispu_e.htm

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony