Silnik Trent XWB-97 samolotu Airbus A350-1000 rozpoczyna serię prób
Nowy silnik samolotu A350-1000 – Rolls-Royce Trent XWB-97 – pomyślnie ukończył pierwszy lot próbny na pokładzie specjalnej wersji A380 nazywanej „latającym stanowiskiem testowym”. Samolot wystartował z zakładów Airbusa w Tuluzie i spędził w powietrzu 4 godziny i 14 minut, podczas których zbadano szeroką gamę ustawień mocy silnika na pułapie dochodzącym do 35 000 stóp (10 600 metrów). Oceniono działanie i właściwości pilotażowe silnika od powolnego lotu do prędkości 0,87 macha.
Prototypowy egzemplarz silnika Trent XWB-97 został zamontowany na lewym wewnętrznym wsporniku A380, gdzie zastąpił jeden z silników Trent 900. Pierwszy lot odbyła załoga w składzie: piloci doświadczalni Airbusa Etienne de Malleray i Hugues Van der Stichel; eksperymentalny mechanik pokładowy Gerard Maisonneuve; oraz doświadczalni mechanicy pokładowi Emmanuele Costanzo i Jean-Philippe Cottet.
Program prób silnika, rozpoczęty około dziewięć miesięcy przed pierwszym lotem A350-1000, obejmie testy przy wysokich temperaturach powietrza oraz w warunkach sprzyjających oblodzeniu. Specjalnie zmodyfikowany silnik Trent XWB zapewnia ciąg 97 000 funtów (44 450 kg) podczas startu, co oznacza, że jest najpotężniejszym dotychczas silnikiem zaprojektowanym dla samolotu Airbusa.
Komentarze