Przejdź do treści
Źródło artykułu

Premier Francji uroczyście otworzył w Tuluzie linię montażu końcowego A350 XWB

Dziś rano w Tuluzie premier Francji Jean-Marc Ayrault oraz prezes i dyrektor generalny firmy Airbus Fabrice Brégier dokonali oficjalnego otwarcia linii montażu końcowego A350 XWB o powierzchni 74000 metrów kwadratowych. Po osiągnięciu pełnej mocy produkcyjnej zakład ten będzie zatrudniać około 1 500 osób, które począwszy od 2018 roku montować będą nawet dziesięć samolotów miesięcznie.

W uroczystości, która odbyła się na terenie nowej linii montażu końcowego, udział wzięli przedstawiciele francuskiej sceny politycznej, lokalni urzędnicy, przedstawiciele władz innych krajów, w których ma swoje oddziały firma Airbus, a także klienci, dostawcy, zarząd i kierownictwo firmy oraz ponad 1 000 pracowników firmy Airbus.

– Innowacyjność jest głęboko zakorzeniona w naszym DNA, czego doskonałym przykładem jest A350 XWB, najnowszy i najnowocześniejszy samolot pasażerski na świecie. Dziś składamy hołd Rogerowi Béteille’owi, pionierowi lotnictwa i niezwykłej osobowości, którego nazwisko nosić będzie linia montażu końcowego A350 XWB. W ten sposób uhonorujemy jednego z największych innowatorów naszej branży – powiedział Fabrice Brégier, prezes i dyrektor generalny firmy Airbus.

– To dla mnie wielki zaszczyt, że ta wspaniała, nowoczesna montownia A350 XWB będzie nosiła moje imię – powiedział Roger Béteille – Sukces firmy Airbus jest przykładem tego, jak niewiarygodne rzeczy mogą osiągnąć europejscy partnerzy ściśle ze sobą współpracując. Współpraca ta jest fundamentalnym składnikiem sukcesu Airbusu i osiągnięciem przez to konsorcjum pozycji wiodącego producenta samolotów na świecie.

Zgromadzeni goście byli świadkami „narodzin” samolotu A350 XWB. Dwa pierwsze samoloty tego typu (samolot przeznaczony do testów naziemnych i pierwszy latający egzemplarz oznaczony jako MSN1) znajdują się obecnie na różnych etapach montażu końcowego.

Montaż egzemplarza statycznego, przeznaczonego wyłącznie do testów naziemnych, został niemal ukończony – zmontowano już cały kadłub, oba skrzydła oraz statecznik pionowy. Samolot trafi do hangaru służącego do testów statycznych w zakładzie Jean-Luc Lagardère w Tuluzie, gdzie przygotowany zostanie do prób statycznych, które rozpoczną się wiosną 2013 roku. Odnotowano również znaczące postępy w budowie pierwszego latającego egzemplarza A350 XWB (MSN1) – ukończono montaż kadłuba samolotu. Skrzydło, statecznik pionowy i statecznik poziomy samolotu MSN1 znajdują się już na linii montażu końcowego i zostaną połączone z kadłubem na początku listopada tego roku.

Béteille jest jednym z czterech ojców- założycieli firmy Airbus. Odegrał on kluczową rolę w opracowaniu elektronicznego systemu sterowania lotem fly-by-wire – jednej z najważniejszych innowacji firmy Airbus, która stała się już branżowym standardem. Béteille był również odpowiedzialny za opracowanie pierwszego dwusilnikowego samolotu szerokokadłubowego na świecie, A300, który odbył swój pierwszy lot 40 lat temu. Inaugurując nową linię montażu końcowego świętujemy natomiast nadejście dwusilnikowego samolotu szerokokadłubowego najnowszej generacji, modelu Airbus A350 XWB.

Linia montażu końcowego A350 XWB ma powierzchnię odpowiadającą wielkości prawie 300 kortów tenisowych, a jej dach jest częściowo pokryty 22 000 metrów kwadratowych fotowoltaicznych paneli słonecznych, które zaspokajają ponad połowę zapotrzebowania tego obiektu na energię.

A350 XWB to całkowicie nowa rodzina średniej wielkości samolotów pasażerskich firmy Airbus. Te wysoce ekonomiczne samoloty wykorzystują najnowsze rozwiązania w zakresie aerodynamiki, projektowania i nowoczesnych technologii, czego efektem jest zwiększenie wydajności zużycia paliwa i zmniejszenie kosztów operacyjnych nawet o 25 procent w porównaniu do obecnie stosowanych samolotów tych samych rozmiarów. Niezwykle lekki płatowiec A350 XWB wykonany jest w ponad 70 procentach z nowoczesnych materiałów łączących kompozyty (53 procent), tytan i zaawansowane stopy aluminium. Zupełnie nowy, innowacyjny kadłub wykonany z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (Carbon Fibre Reinforced Plastic - CFRP) powoduje zmniejszenie zużycia paliwa i ułatwia serwisowanie. A350 XWB jest owocem szerokiego doświadczenia firmy Airbus w zakresie stosowania materiałów kompozytowych w samolotach.

Rodzina samolotów A350 XWB składa się z trzech wersji pasażerskich o bardzo dużym zasięgu wynoszącym aż 15 580 km. W typowej konfiguracji trójklasowej model A350-800 pomieści 270 miejsc na pokładzie , a modele A350-900 i A350-1000 zabiorą odpowiednio 314 i 350 pasażerów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony