Ostateczne orzeczenie WTO: zdecydowane zwycięstwo Europy
Opublikowany 18 maja raport Światowej Organizacji Handlu (WTO) stanowi ostateczny cios dla wyznawanego przez Boeinga mitu, że wsparcie rządowe udzielone Airbusowi wyrządziło szkody Boeingowi. WTO potwierdziło definitywnie, że kredyty rządowe stanowią legalny instrument, oraz że żaden z kredytów rządowych udzielonych Airbusowi w ciągu ostatnich 40 lat nie był instrumentem zakazanym. Orzeczenie potwierdziło także, że – wbrew powtarzanym przez Boeinga stwierdzeniom – subsydia nie wyrządziły Boeingowi żadnej istotnej szkody.
Organ Apelacyjny WTO odrzucił wszystkie argumenty wysuwane przez stronę amerykańską w trakcie apelacji i stanął po stronie UE. Ostateczny rezultat wzmacnia postanowienia z pierwszego etapu postępowania z 2009 r. o i tak już znacznym odrzuceniu roszczeń strony amerykańskiej - obecnie odrzucono 90 proc. wszystkich roszczeń. Orzeczenie to oznacza także koniec starań Boeinga na rzecz zakończenia współpracy partnerskiej między rządami europejskimi a Airbusem.
W szczególności Organ Apelacyjny WTO:
-
potwierdził, że europejski mechanizm pożyczek zwrotnych jest legalnym i zgodnym z prawem instrumentem współpracy partnerskiej między rządem a przemysłem,
-
zmienił postanowienia Panelu, zgodnie z którym trzy z ostatnich kredytów rządowych były niezgodne z prawem, uznając tym samym, że żaden z udzielonych dotychczas kredytów nie był zakazany,
-
zaprzeczył roszczeniom strony amerykańskiej, że pełna kwota kredytu stanowi dotację, ale potwierdził, że kredyty rządowe udzielone Airbusowi zawierają element dotacji, której wielkość zależy od poziomu stopy procentowej,
-
zmienił postanowienia Panelu, zgodnie z którym zbudowana przez rząd infrastruktura wykorzystywana przez Airbusa we Francji stanowi dotację,
-
zmienił postanowienia Panelu, zgodnie z którym europejskie programy badawcze wyrządziły szkodę Boeingowi,
-
udzielił nagany Panelowi za nieprawidłowy wniosek o utracie przez Boeinga udziału w rynku w Brazylii, Meksyku, chińskim Tajpej i Singapurze,
-
doszedł do wniosku, że nie było możliwości wyrządzenia w przyszłości szkody Boeingowi w Indiach,
-
znacznie ograniczył zakres postanowień Panelu o utracie przez Boeinga udziału w rynku w Australii, Chinach, Korei i w UE.
Postanowienia te nie są dla Airbusa niczym zaskakującym. Firma przez cały okres trwania sprawy w WTO spodziewała się odrzucenia większości roszczeń Boeinga.
Airbus zwrócił uwagę, że w osobnej sprawie toczącej się przed WTO uznano, że Boeing czerpał korzyści ze znacznych i nielegalnych dotacji. Sprawa ta obecnie została objęta postępowaniem apelacyjnym, a ostateczne rozstrzygnięcie powinno nastąpić jeszcze w tym roku.
Komentarze