Przejdź do treści
Źródło artykułu

Orlik TC II na ulicach Warszawy

Dziś w nocy będzie można zobaczyć samolot szkoleniowy Orlik TC II Polskich Sił Powietrznych nie w powietrzu a ….na ulicach Warszawy!

Samolot będzie odholowany przed hotel Sheraton, gdzie w piątek wieczorem odbędzie się 17-ta gala Buzdyganów, podczas której wyróżniane są osoby mające szczególne zasługi w dziedzinie umacniania obronności kraju. Orlik TC II tym razem nie w służbie, a jako element dekoracji tej prestiżowej imprezy pozostanie przed hotelem Sheraton do soboty.

Samolot jest wytworem polskiej myśli technicznej i jego podstawowa wersja została skonstruowana w zakładach EADS PZL Warszawa-Okęcie – obecnie Airbus Military PZL. Nowocześniejsza wersja Orlik TC II, którą będzie można zobaczyć przed Sheratonem, powstała przy wsparciu międzynarodowego właściciela Airbus Military.

Jest to unikatowa okazja do zrobienia zdjęć oraz sfilmowania samolotu na ulicach Warszawy.

Trasa Konwoju:


18.02.2011 godz. 00:30 – Konwój wyruszy z zakładów Airbus Military PZL na Okęciu al. Krakowską, ul. Grójecką, następnie Alejami Jerozolimskimi do Ronda de Gaulle’a, przez Plac Trzech Krzyży do Hotelu Sheraton. Przewidywany czas konwoju – 2 godziny.

Samolot szkoleniowy Orlik TC II

PZL 130 Orlik TC II firmy Airbus Military PZL jest dwumiejscowym samolotem szkoleniowym przeznaczonym do szkolenia podstawowego i zaawansowanego, będącym zmodernizowaną wersją Orlika TC I eksploatowanego przez Polskie Siły Powietrzne. Bazując na doświadczeniach w eksploatacji w nowej wersji -TC II wprowadzono istotne usprawnienia: nowe, bardziej efektywne skrzydło, nowy silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney PT6 o mocy 750 KM (550 kW), napędzający czteropłatowe śmigło Hartzell oraz zestaw zachodniej awioniki. Dzięki modernizacji Orlik wersji TC II jest efektywniejszy, ma lepsze osiągi i możliwości operacyjne.

Orlik TC II oferuje parametry lotu i niezbędne systemy do szkolenia pilotów wojskowych w 21. wieku po zdecydowanie niższych kosztach w porównaniu z innymi samolotami tej klasy. Służąc w Polskich Siłach Powietrznych Orlik TC I okazał się solidną maszyną zdolną do wykonywania trudnych misji szkoleniowych na miarę współczesnego lotnictwa.

Polskie Siły Powietrzne podpisały umowę na zmodyfikowanie 14 samolotów Orlik TC I i zbudowanie nowocześniejszej wersji TC II. Ponadto w ramach modernizacji dwa samoloty TC II eksploatowane już przez Siły Powietrzne otrzymają wzbogaconą awionikę. Jednocześnie zmieniony zostanie system obsługi technicznej samolotu z remontowego na według stanu, co zmniejszy koszty eksploatacji. Nowy projekt pozwala również na dalsze udoskonalenia i modyfikacje.

AIRBUS MILITARY PZL
Przedsiębiorstwo PZL Warszawa-Okęcie zostało przejęte przez koncern EADS Casa (obecnie Airbus Military) w 2001 r. Od 2010 r. działa pod nazwą Airbus Military PZL i posiada dwa zakłady produkcyjne w Warszawie i Mielcu, które zatrudniają ponad 500 pracowników. Działalność zakładów obejmuje zarówno konstruowanie i produkcję małych samolotów szkoleniowych, jak i produkcję podzespołów do modeli pasażersko-transportowych CN-235 i C-295, a także produkcję wyposażenia dla kilku komercyjnych modeli Airbusa. Zakład w Mielcu zajmuje się konserwacją i utrzymaniem samolotów, a w przyszłości będzie służył jako centrum doskonalenia dla służb związanych z ochroną środowiska.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony