Japońskie CAA zgadza się na zasadę Mixed Fleet Flying dla pilotów A380 i A320

A380 należący do linii lotniczych ANA w locie (fot. Airbus)

Po wydaniu przez Japoński Urząd Lotnictwa Cywilnego (JCAB) zgody na pilotowanie mieszanej floty (MFF) samolotów z rodzin A380 i A320, linie All Nippon Airways (ANA) zamierzają zezwolić załogom tych maszyn na prowadzenie obu typów równolegle. Japoński przewoźnik został pierwszym operatorem na świecie, który zdrożył MFF dla obu tych typów samolotów pasażerskich.

Zasada MFF jest wyjątkowa dla produktów Airbus. Dzięki systemom sterowania tym co się dzieje na pokładzie jak i samymi samolotami umożliwia ona certyfikowanym pilotom regularne i równoległe prowadzenie w powietrzu więcej niż jednego typu Airbusa, wyposażonego w aktywny, cyfrowy układ sterowania fly-by-wire. W ANA umożliwi to załogom latanie mieszaną flotą maszyn pasażerskich na trasach krótko- i długodystansowych.

Charakterystyczna kompatybilność produktów Airbusa odnosi się zarówno do zespołów kabiny pilotów jak i wyposażenia przedziału pasażerskiego i polega na maksymalnym wykorzystaniu podobnych systemów, paneli kontrolnych i procedur w różnych rodzinach samolotów. Wyjątkowy poziom technicznej wspólności między samolotami Airbusa wyposażonymi w układ sterowania typu fly-by-wire usprawnia również procedury obsługowe, co skutkuje znacznym obniżeniem kosztów eksploatacji.

„Cieszymy się, że JCAB wydał zgodę na wymienne pilotowanie (MFF) dla A320 i A380 i że ANA stały się pierwszą na świecie linią, która stosuje tę praktykę”, powiedział Stéphane Ginoux, szef regionu Azji Północnej w Airbusie i prezes Airbus Japan. „MFF pozwala liniom lotniczym na większą elastyczność i efektywność kosztową. Zasada ta stała się jedną z przyczyn sukcesu Airbusa. W przypadku przewoźników lotniczych wzrost przychodów z powodu mniejszej liczby godzin pozostawania przez pilotów w dyżurach stand-by i przestojów skutkuje znaczną poprawą produktywności”.

Zasada MMF ułatwia liniom także zamianę samolotów o różnej wielkości w krótkim czasie, bez problemów związanych z planowaniem harmonogramu pracy załóg, co pozwala lepiej dopasowywać pojemność zadysponowanych samolotów do popytu na daną trasę.

Źródło: Airbus
comments powered by Disqus