Airbus zaczał produkcję modelu A220 w Stanach Zjednoczonych
Airbus oficjalnie zainaugurował 5 sierpnia br. produkcję samolotów A220 na terenie Stanów Zjednoczonych. Pierwszy zespół montażystów, po powrocie ze szkolenia praktycznego w fabryce w Mirabel, w kanadyjskiej prowincji Quebec zaczął właśnie pracę w zakładzie Airbusa w Mobile. Z Mirabel, gdzie znajduje się pierwsza linia montażu A220, firma nadal zarządza programem.
“Rozwój produkcji naszych samolotów komercyjnych w fabryce Mobile poprzez zainstalowanie tam linii montażu drugiego – po samolotach z rodziny A320 – typu maszyn, skutkujący zatrudnieniem 400 pracowników – umacnia pozycję Airbusa jako globalnej marki lotniczej i bez wątpienia pokazuje, że Airbus stał się ważną częścią amerykańskiego sektora przemysłowego,” powiedział prezes Airbus Americas, C. Jeffrey Knittel. “Dysponując zakładem w Mobile oraz siecią fabryk w Azji, Kanadzie i Europie, tworzymy strategiczną sieć przemysłową pozwalającą nam lepiej obsługiwać klientów.”
Zamiar wytwarzania A220 w Mobile Airbus ujawnił w październiku 2017 r. Budowa głównego hangaru liniowego i innych budynków pomocniczych niezbędnych dla końcowego montażu A220 zaczęła się w Mobile Aeroplex w Brookley na początku tego roku. Dla produkcji kilku pierwszych samolotów pracownicy Airbusa korzystają z przestrzeni niektórych budynków przeznaczonych dla produkcji maszyn rodziny A320 oraz nowo wybudowanych hangarów pomocniczych. Pierwszy A220 wyprodukowany w USA – A220-300 przeznaczony dla Delta Air Lines – ma zostać dostarczony odbiorcy w trzecim kwartale 2020 r. W połowie następnej dekady zakład ma opuszczać 40-50 maszyn A220 rocznie.
A220 to jedyny samolot skonstruowany specjalnie dla przewoźników poszukujących maszyn mogących przewozić 100-150 pasażerów. Oferuje bezkonkurencyjną oszczędność paliwa i niespotykany samolotach wąskopokładowych komfort podróżowania. W konstrukcji A220 połączono najnowocześniejsze rozwiązania aerodynamiczne, zaawansowane materiały i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe PW1500G firmy Pratt & Whitney. Zapewnia to co najmniej 20% niższe zużycie paliwa w przeliczeniu na pasażera w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. A220 oferuje użytkownikom wydajność porównywalną z większymi samolotami wąskopokładowymi. Do końca czerwca br. przewoźnicy zamówili 551 egzemplarze A220. Samolot ten ma szanse zagospodarować lwią część rynku maszyn przeznaczonych dla 100-150 pasażerów, który – jak się szacuje – będzie potrzebował w ciągu najbliższych 20 lat około 7000 samolotów tej klasy.
Airbus ma silne i długie związki ze Stanami Zjednoczonymi, a jego samoloty latają w barwach największych linii lotniczych USA. Airbus jest głównym partnerem amerykańskich firm i pracowników przemysłu lotniczego. W ciągu ostatnich trzech lat firma kupiła od tamtejszych dostawców komponenty i materiały warte 48 miliardów dolarów, przez co przyczyniła się do utrzymania ponad 275 000 miejsc pracy. Airbus posiada w USA: centra inżynieryjne w Kansas i Alabamie; obiekty szkoleniowe na Florydzie i w Kolorado; zakład wsparcia materiałowego i siedzibę główną w Wirginii; innowacyjny think tank (A3) w Kalifornii; ośrodek zajmujący się analizą informacji o dronach (Airbus Aerial) w Georgii; zakłady produkcji i montażu śmigłowców w Teksasie i Missisipi oraz zakład produkcji satelitów (OneWeb) na Florydzie.
Komentarze