Airbus wprowadza nowe, paliwooszczędne silniki w samolotach z rodziny A320
Zużycie paliwa może zostać zredukowane nawet o 15 procent, co przełoży się na wymierne korzyści dla klientów
Firma Airbus postanowiła zastosować w najlepiej sprzedającej się rodzinie samolotów A320 nowe modele silników pozwalających na zmniejszenie zużycia paliwa. Linie lotnicze mogą teraz wybrać silniki LEAP-X produkcji CFM International lub silniki PurePower PW1100G zaprojektowane przez Pratt & Whitney. Nowa opcja silnikowa, określana mianem A320neo, uwzględnia również zastosowanie paliwooszczędnych końcówek skrzydeł typu „Sharklet”. Firma Airbus rozpocznie dostarczać samoloty z serii A320neo wiosną 2016 roku.
Modele z serii A320neo pozwolą na znaczne ograniczenie zużycia paliwa. Może ono sięgać aż 15 procent, co przekłada się na zmniejszenie rocznej emisji CO2 nawet o 3 600 ton dla jednego samolotu. Ponadto, nabywcy A320neo mogą liczyć na szereg innych korzyści, takich jak znaczna redukcja emisji tlenków azotu, niższy poziom hałasu generowanego przez pracujące silniki, niższe koszty eksploatacji oraz zwiększenie zasięgu maksymalnie o 500 mil morskich (950 km) lub zwiększenie ładowności o 2 tony.
Nowe technologie silnikowe pojawią się na rynku w połowie obecnej dekady. Firma Airbus zawsze dokłada wszelkich starań, aby zapewnić swoim klientom dostęp do najnowocześniejszych i najbardziej ekologicznych rozwiązań. Dzięki temu stale udaje jej się poprawiać osiągi oferowanych samolotów, co przekłada się na lepsze wyniki uzyskiwane przez operatorów i coraz mniejszy negatywny wpływ na środowisko naturalne. Zgodnie z szacunkami firmy Airbus, zapotrzebowanie na samoloty z rodziny A320neo w ciągu najbliższych 15 lat kształtować się będzie na poziomie 4 000 maszyn.
Nowa opcja silnikowa oferowana będzie dla modeli A321, A320 oraz A319. Konieczne będzie wprowadzenie niewielkich modyfikacji, głównie w konstrukcji skrzydeł oraz pylonów. Płatowiec serii A320neo będzie w ponad 95 procentach taki sam jak w standardowej rodzinie A320. Unikalne podobieństwo operacyjne poszczególnych modeli samolotów Airbusa pozwala przewoźnikom, którzy korzystają z kilku różnych typów samolotów, na zmniejszenie kosztów związanych ze szkoleniem pilotów oraz szkoleniami z zakresu regularnej obsługi i konserwacji maszyn.
Wprowadzone przez firmę Airbus nowe końcówki skrzydeł o nazwie „Sharklet” zaprojektowane zostały z myślą o poprawie ekowydajności oraz zwiększeniu zasięgu i ładowności samolotów z serii A320. Zgodnie z przewidywaniami, „Sharklety”, oferowane jako opcja w nowych samolotach, pozwolą na co najmniej 3,5-procentowe ograniczenie zużycia paliwa na dłuższych trasach. A320 będzie pierwszym modelem, w którym instalowane będą nowe końcówki skrzydeł. Pierwsze dostawy samolotów z „Sharkletami” zaplanowano na koniec 2012 roku, zaś w przypadku pozostałych modeli z rodziny A320 – na rok 2013.
„Seria A320neo pozwala na osiągnięcie dużych korzyści przy wprowadzeniu minimalnych zmian, dlatego jesteśmy przekonani, że będzie cieszyć się ogromnym powodzeniem na wszystkich rynkach i u przewoźników z każdego segmentu. Wprowadzając kolejne udoskonalenia w naszych niezawodnych samolotach, czynimy je jeszcze bardziej wydajnymi i przyjaznymi dla środowiska” – twierdzi Tom Enders, Prezes i Dyrektor Generalny firmy Airbus.
Ostatnie miesiące firma Airbus poświęciła dokładnemu oszacowaniu korzyści płynących z wprowadzenia serii A320neo do swojej oferty. Całe przedsięwzięcie wymaga znacznych nakładów pracy wysoko wykwalifikowanej kadry inżynierskiej, na czym nie mogą ucierpieć pozostałe programy technologiczne rozwijane przez firmę Airbus.
„Zapewnienie zasobów niezbędnych do realizacji projektu A320neo nie było łatwe” – dodaje Enders. „Kluczowe było konsekwentne, stopniowe zaangażowanie poszczególnych środków technicznych wykorzystywanych w ramach naszych różnych programów rozwojowych oraz zoptymalizowanie procesów związanych z organizacją i zarządzaniem wszystkimi naszymi projektami oraz programami badawczymi. Bardzo ważną rolę odgrywają nasze międzynarodowe ośrodki inżynieryjne, a także nasi dostawcy oraz partnerzy biznesowi.”
Decyzja o wprowadzeniu serii A320neo jest efektem zgody na podjęcie prac nad tym projektem wyrażonej przez Zarząd EADS, akcjonariusza firmy Airbus.
Rodzina samolotów A320 jest uznawana za sztandarową serię samolotów wąskokadłubowych i pozostaje najlepiej sprzedającą się rodziną samolotów tego typu na świecie. Dotychczas sprzedano ponad 6 700 egzemplarzy, z czego ponad 4 400 dostarczono już do 310 klientów i operatorów z całego świata. Dzięki wskaźnikowi niezawodności na poziomie 99,7% i przedłużonym okresom serwisowania, seria A320 charakteryzuje się najniższymi kosztami eksploatacji spośród wszystkich samolotów wąskokadłubowych.
Komentarze