Przejdź do treści
Linia montażu kadłubów A320 w Hamburgu (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus uruchomił w Hamburgu nową linię montażu kadłubów A320

W zakładzie w Hamburgu firma Airbus uruchomiła wysoce zautomatyzowaną linię montażu struktur kadłubów samolotów rodziny A320, pokazując tym samym ewolucję własnego systemu produkcji przemysłowej.

W nowym obiekcie, który ma być szczególnie przydatny do montażu dłuższych sekcji kadłubów samolotów A321LR, zainstalowano 20 robotów oraz wdrożono nową koncepcję logistyczną, automatyczne pozycjonowanie struktur za pomocą pomiarów laserowych, a także cyfrowy system akwizycji danych. Nowości techniczne wspierają dążenia Airbusa do poprawy zarówno jakości, jak i wydajności, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu digitalizacji systemu produkcji.

„Korzystając z najnowszych technologii i procesów, Airbus dąży do ustanowienia nowych standardów w produkcji maszyn rodziny A320. Nowa linia montażu kadłuba jest niezbędna dla rozwoju rodziny A320. Zwiększenie poziomu automatyzacji i robotyki umożliwia szybszą i bardziej wydajną produkcję przy jednoczesnym utrzymaniu naszego głównego nacisku na jakość”, powiedział Michael Schoellhorn, dyrektor operacyjny Airbusa. „Zważywszy na ogromny sukces rynkowy rodziny A320 i zaległości w realizacji zamówień, podejmujemy kroki, aby zapewnić, że nasz system produkcyjny jest w stanie dopasować się do doskonałości naszych produktów oraz że jesteśmy w stanie zaspokoić popyt klientów na nasze samoloty wąskokadłubowe”. Schoellhorn wskazał też na kredyt zaufania, jaki został udzielony personelowi fabryki w Hamburgu. „Musimy realizować zamówienia zgodnie z zobowiązaniami wobec klientów, utrzymując zarazem ogólną konkurencyjność rynkową”.

Do montażu pierwszej sekcji kadłuba A320 na linii zastosowano modułowy, lekki automatyczny system o nazwie „Flextrack”, w którym osiem robotów wierci i pogłębia 1100 do 2400 otworów na połączeniach wzdłużnych. W następnym etapie montażu 12 robotów, każdy pracujący w siedmiu osiach, łączy sekcję środkową i tylną kadłuba z ogonem, tworząc w ten sposób cały kadłub. Wymaga to wywiercenia i pogłębiania otworów, włożenia i uszczelnienia 3000 nitów na połączeniach orbitalnych (dookoła kadłuba).

Oprócz użycia robotów Airbus wdraża również nowe metody i technologie w logistyce materiałów i części, aby zoptymalizować montaż, poprawić jego ergonomię i skrócić czas. Na nowej linii rozdzielono sekcje logistyki i produkcji, komponenty do produkcji są zamawiana precyzyjnie zgodnie z bieżącymi potrzebami. Linię zaopatrują pojazdy poruszające się autonomicznie.

Zakład montażu w Hamburgu odpowiada za łączenie pojedynczych elementów kadłuba w sekcje, a także ostateczny montaż sekcji kadłuba samolotów. Przed wysłaniem ich do zakładów montażu końcowego we Francji, Niemczech, Chinach i Stanach Zjednoczonych kadłuby samolotów są tu również wyposażane w systemy elektryczne i mechaniczne.

Atutem rodziny A320neo (w tym A321) jest najszersza kabina pasażerska wśród produkowanych na świecie maszyn wąskokadłubowych. W konstrukcji tych samolotów wykorzystano najnowsze osiągnięcia techniki i aerodynamiki, w tym silniki nowej generacji i sharklety, które razem zapewniają ponad 15-procentową oszczędność paliwa i emisji CO2, a maszyny opuszczające fabryki Airbusa od 2020 roku będą mogły się pochwalić 20-procentą redukcją zużycia paliwa i emisji CO2 oraz 50-procentową redukcją hałasu. Do tej pory Airbus uzyskał od ponad 100 klientów zamówienia na ponad 6500 samolotów rodziny A320neo.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony