Przejdź do treści
MAVERIC w locie (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus ujawnia demonstrator samolotu ze skrzydłem rozmytym

Airbus ujawnił pomniejszony model demonstratora samolotu ze skrzydłem rozmytym o nazwie MAVERIC (Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls – model samolotu do walidacji i badań innowacyjnych niezawodnych powierzchni sterowych).

MAVERIC jest samolotem o przełomowej konstrukcji. Ma 2 metry długości, 3,2 metra rozpiętości oraz powierzchnię nośną około 2,25 m2. Może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 20 procent w porównaniu z obecnymi samolotami wąskokadłubowymi. Konfiguracja skrzydła rozmytego otwiera także nowe możliwości w zakresie integracji nowych typów zespołów napędowych, a także uniwersalnej kabiny zapewniającej zupełnie nowe wrażenia pasażerom na pokładzie.

Projekt MAVERIC rozpoczęto w 2017 roku, a model po raz pierwszy wzbił się w powietrze w czerwcu 2019 roku. Od tego czasu trwają jego próby w locie, które potrwają do końca drugiego kwartału 2020.

Airbus wykorzystuje powstające technologie do zdefiniowania przyszłości lotnictwa. Testując przełomowe konfiguracje samolotów, Airbus jest w stanie ocenić ich potencjał jako realnych przyszłych produktów – powiedział Jean-Brice Dumont, wiceprezes Airbusa ds. technicznych. – Mimo że nie ma określonego terminu wprowadzenia do eksploatacji, ten demonstrator technologii mógłby przyczynić się do wprowadzenia zmian w architekturze samolotów komercyjnych z myślą o zrównoważonej ekologicznie przyszłości przemysłu lotniczego.

Airbus wykorzystuje największe atuty oraz zdolności inżynierskie i produkcyjne w ścisłej współpracy z szerszym środowiskiem skoncentrowanym na innowacji, aby przyspieszyć tradycyjne cykle badań i rozwoju. W ten sposób Airbus jest w stanie zaprezentować dowody koncepcji, w przekonującej skali i z odpowiednią szybkością, przyspieszając dojrzałość i zwiększając ich wartość.

Za pośrednictwem programu badawczego AirbusUpNext, obecnie Airbus równolegle pracuje nad wieloma projektami demonstratorów: E-FAN X (napęd hybrydowo-elektryczny), fello’fly (lot formacji w kształcie litery V) i ATTOL (autonomiczne kołowanie, start i lądowanie samolotu).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony