Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus ujawnia CityAirbusa nowej generacji

Podczas pierwszej firmowej konferencji #AirbusSummit poświęconej pionierskim działaniom na rzecz zrównoważonego lotnictwa, przedstawiciele Airbusa ogłosili plany związane z nowym wiropłatem CityAirbus. Zbiegają się one z konstytuowaniem się rynku miejskiej mobilności powietrznej (UAM). Reprezentanci firmy zapowiedzieli nową generację CityAirbusa, jako w pełni elektrycznego statku powietrznego, wyposażonego w stałe skrzydła, ogon w kształcie litery V i osiem elektrycznie napędzanych śmigieł rozproszonego układu napędowego. Maszyna będzie przeznaczona do zero emisyjnego przewozu do czterech pasażerów i wielu zastosowań.

„Dążymy do współtworzenia nowego rynku, który w sposób zrównoważony zintegruje systemy miejskiej mobilności lotniczej z infrastrukturą miast, zarazem rozwiązując kwestie środowiskowe i społeczne. W Airbusie jesteśmy przekonani, że prawdziwe wyzwania dotyczą tyleż integracji miejskiej, akceptacji społecznej i zautomatyzowanego zarządzania ruchem lotniczym, co i technologii pojazdów oraz modeli biznesowych. Badamy wszystkie możliwości, aby zapewnić bezpieczną, zrównoważoną i w pełni zintegrowaną usługę dla społeczeństwa", powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters.


CityAirbus jest opracowywany do latania na dystansie do 80 km z prędkością przelotową 120 km/h, dzięki czemu doskonale nadaje się do różnych zadań w dużych miastach. W takim środowisku ważny jest poziom emitowanego hałasu. Szerokie doświadczenie Airbusa w projektach ograniczających emisję dźwięku sprawia, że napęd CityAirbusa generuje poniżej 65 dB(A) podczas przelotu i poniżej 70 dB(A) podczas lądowania. Maszyna została zoptymalizowana pod kątem skuteczności zawisu i przelotu, bez konieczności posiadania powierzchni ruchomych ani części przechylających się podczas przejścia z fazy wznoszenia do lotu poziomego. CityAirbus NextGen spełnia najwyższe standardy certyfikacji (EASA SC-VTOL Enhanced Category). Ten statek powietrzny zaprojektowany z myślą o prostocie, zaoferuje najlepszą w swojej klasie wydajność ekonomiczną w zakresie operacji i wsparcia.


Airbus korzysta z wiedzy zgromadzonej podczas lat badań, innowacji, budowy dwóch elektrycznych demonstratorów technologii pionowego startu i lądowania (eVTOL) oraz rozwoju technologii związanych z akustyką w całym portfolio produktów, a także dziesięcioleci doświadczeń w certyfikacji statków powietrznych. Demonstratory Vahana i CityAirbus wspólnie uczestniczyły w 242 testach w locie i na ziemi, pokonując łącznie około 1000 km w powietrzu. Ponadto inżynierowie Airbusa stosują szeroko zakrojone testy w locie modeli zbudowanych w odpowiedniej skali, prowadzą badania w tunelu aerodynamicznym i wykorzystują moc obliczeniową i modelowanie komputerowe. Obecnie CityAirbus NextGen jest w fazie szczegółowego projektowania, a do pierwszego lotu prototyp wzbije się w 2023 r.


„Dużo nauczyliśmy się podczas serii testów naszych dwóch demonstratorów, CityAirbus i Vahana", powiedział Bruno Even. „CityAirbus NextGen łączy w sobie to, co najlepsze z obu projektów, z nową architekturą, która zapewnia właściwą równowagę między fazami zawisu i lotu do przodu. Prototyp toruje drogę do certyfikacji oczekiwanej około 2025 r."

Poza pojazdem Airbus współpracuje z partnerami, miastami i ich mieszkańcami na rzecz stworzenia środowiska, które jest niezbędne do wdrożenia nowości do służby społeczeństwu.


 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony