Przejdź do treści
Trzy koncepcje pierwszego pasażerskiego samolotu bezemisyjnego (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus przedstawia nowy samolot koncepcyjny o zerowej emisji

Airbus ujawnił trzy koncepcje pierwszego na świecie bezemisyjnego samolotu pasażerskiego, który mógłby wejść do służby do 2035 roku. Każda z przedstawionych koncepcji reprezentuje inne podejście do kwestii lotu bezemisyjnego, podąża inną ścieżką technologiczną i przewiduje odmienną konfigurację aerodynamiczną. Wspierają one ambicje firmy do bycia bycia liderem inicjatywy dekarbonizacji całego przemysłu lotniczego.

Wszystkie koncepcje przewidują wykorzystanie wodoru jako głównego źródła energii. Ta opcja zdaniem Airbusa jest wyjątkowo obiecująca jako czyste paliwo lotnicze i prawdopodobnie będzie rozwiązaniem nie tylko dla lotnictwa, ale i wielu innych gałęzi przemysłu, pozwalającym osiągnąć cele neutralności klimatycznej.

„To historyczny moment dla całego sektora lotnictwa komercyjnego. Zamierzamy odegrać wiodącą rolę w najważniejszej przemianie, jakiej kiedykolwiek doświadczył przemysł lotniczy. Koncepcje, które dziś ujawniamy, dają światu wgląd w naszą ambicję realizacji śmiałej wizji przyszłości bezemisyjnych lotów” – powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa. „Jestem głęboko przekonany, że wykorzystanie wodoru – zarówno w paliwach syntetycznych, jak i jako podstawowego źródła energii w samolotach pasażerskich – może znacznie zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimat”.

Trzy koncepcje – wszystkie o kryptonimie „ZEROe” – dotyczące pierwszego pasażerskiego samolotu bezemisyjnego, neutralnego dla klimatu, obejmują:

Konstrukcję turboodrzutową (dla 120-200 pasażerów) o zasięgu ponad 2000 mil morskich, zdolną do lotów międzykontynentalnych, napędzaną przez zmodyfikowane silniki z turbiną gazową, zasilane wodorem zamiast klasycznej nafty lotniczej. Ciekły wodór będzie magazynowany w zbiornikach za tylną grodzią ciśnieniową i stamtąd rozprowadzany do silników.

Konstrukcję turbośmigłową (do 100 pasażerów), wykorzystującą silniki turbośmigłowe zamiast turboodrzutowych, także napędzane dzięki spalaniu wodoru w zmodyfikowanych turbinach. Ten samolot byłby w stanie pokonać ponad 1000 mil morskich, co czyniłoby go doskonałą maszyną transportu regionalnego.

Konstrukcję ze skrzydłem rozmytym „blended-wing body” (do 200 pasażerów), w której skrzydła płynnie przechodzą w kadłub samolotu, o zasięgu zbliżonym do konstrukcji turboodrzutowej. Wyjątkowo szeroki kadłub takiej maszyny otwiera wiele możliwości przechowywania i dystrybucji wodoru oraz organizacji kabiny pasażerskiej.

„Wymienione koncepcje pomogą nam zbadać oraz dopracować projekt i układ pierwszego na świecie neutralnego dla klimatu, bezemisyjnego samolotu pasażerskiego, który zamierzamy wprowadzić do użytku do 2035 r.”, powiedział Guillaume Faury. „Przejście na wodór, jako główne źródło energii dla tych samolotów koncepcyjnych, będzie wymagało zdecydowanych działań ze strony całego środowiska lotniczego. Dzięki wsparciu ze strony rządu i partnerów przemysłowych możemy sprostać wyzwaniu, jakim jest zwiększenie skali energii odnawialnej i wodoru dla zrównoważonej przyszłości przemysłu lotniczego”.

Aby sprostać wyzwaniom, porty lotnicze będą wymagały dostosowania infrastruktury do transportu wodoru i tankowania samolotów. Kluczowe znaczenie dla osiągnięcia ambitnych celów będzie miało wsparcie rządowe, przejawiające się w postaci zwiększonego finansowania badań i rozwoju technologii, cyfryzacji oraz mechanizmów zachęcających do stosowania zrównoważonych paliw i odnawiania flot samolotów, co umożliwi liniom lotniczym wcześniejsze wycofanie starszych maszyn, mniej przyjaznych środowisku.

Aby ocenić i zweryfikować koncepcje nowych samolotów oraz ocenić, czy mogą one zostać przekształcone w przyszłe opłacalne produkty, Airbus zamierza skoncentrować wysiłki na kilku ścieżkach technologicznych. Plan technologiczny Airbusa na lata 2020-2025 w formie wirtualnej konferencji, transmitowanej w mediach społecznościowych Airbusa, przedstawią 21 września 2020 r. o godz. 14:00 czasu środkowoeuropejskiego: Grazia Vittadini, szefowa pionu technologicznego, Jean-Brice Dumont, wiceprezes do spraw projektowych oraz Glenn Llewellyn, wiceprezes – szef projektu Zero Emission Aircraft. Więcej informacji TUTAJ.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony