Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus: panoramiczna wizja roku 2050

Inteligentne wnętrza kabin samolotów zastąpią układ klasowy, dzięki czemu podniebne podróże będą szyte na miarę pasażerów.

Przed otwarciem targów lotniczych „Le Bourget” w Paryżu wiodący producent samolotów Airbus zaprosił pasażerów 2050 roku do odkrycia futurystycznej koncepcji nowej kabiny – całkowicie nowatorskiego rozwiązania inspirowanego przyrodą.

Spersonalizowane strefy zastąpią tradycyjny podział na klasy, oferując tym samym doświadczenia podróży dostosowane do indywidualnych upodobań. Według Airbusa podczas podróży pasażerowie w 2050 roku będą mogli wziąć udział w interaktywnej konferencji, zagrać w wirtualnego golfa, poczytać dzieciom w domu bajkę na dobranoc oraz „doładować baterie” w „fotelu rewitalizacyjnym” oglądając rozpościerającą się pod stopami Ziemię.

Najnowszy projekt „Przyszłość oczami Airbusa” – wizja lotnictwa w 2050 r. –poprzedziła w ubiegłym roku prezentacja rewolucyjnej koncepcji samolotu, wyposażonego w technologie ograniczające zużycie paliwa, szkodliwe emisje, powstawanie odpadów i poziom hałasu. W kabinie przyszłości przedstawiono kolejne innowacje i technologie, które będą miały wpływ na odczucia pasażerów na pokładzie.

Bioniczna struktura samolotu jest efektem naśladownictwa kości ptaków, zoptymalizowanych pod względem wytrzymałości w miejscach, gdzie jest ona niezbędna. Struktura ta umożliwia także zastosowanie inteligentnej membrany ściennej w kabinie, która kontroluje poziom temperatury i może stać się całkowicie przezroczysta, dając pasażerom możliwość podziwiania panoramicznych widoków Ziemi.

Kabina według koncepcji Airbusa posiada zintegrowaną „sieć neuronową” tworzącą inteligentny interfejs pomiędzy pasażerem a samolotem. Sieć ta jest w stanie zidentyfikować i zareagować na potrzeby pasażera i umożliwia wprowadzenie zindywidualizowanych funkcji, jak zmieniające kształt fotele dostosowane do kształtu ciała.

Nowe, spersonalizowane strefy zastąpią klasy i zaoferują wrażenia dopasowane do potrzeb pasażerów. „Strefa rewitalizacji” pozwoli na regenerację oraz relaksację dając możliwość „doładowania baterii” dzięki powietrzu nasyconemu witaminami i przeciwutleniaczami, nastrojowemu oświetleniu oraz zabiegom aromaterapii i akupresury przy jednoczesnym podziwianiu świata wokół.

Możliwość tworzenia scenariuszy społecznych w centralnej strefie kabiny – „strefie interakcyjnej” – jest nieograniczona. Wirtualne projekcje w tym obszarze mogą przenieść pasażerów do dowolnego miejsca – od gier holograficznych po wirtualne przymierzalnie dla zakupowiczów.

„Inteligentna strefa technologiczna” z niezwykle zróżnicowaną ofertą zaproponowana zostanie pasażerom nastawionym bardziej funkcjonalnie, by zaspokoić ich indywidualne potrzeby, od prostych do kompletnych, luksusowych usług, dzięki czemu mogą funkcjonować tak, jak na ziemi. Oferując różne doświadczenia w ramach każdej strefy linie lotnicze uzyskają możliwość różnicowania cenowego oraz zaoferowania ludziom zwiększonego dostępu do korzyści, jakie dają podróże lotnicze, przy minimalnym wpływie na środowisko.

Przedstawiając innowacyjny projekt kabiny Charles Champion, wiceprezes Airbusa ds. inżynieryjnych, powiedział: „Z naszych badań wynika, że pasażerowie 2050 roku będą oczekiwać komfortowych podróży z zachowaniem troski o środowisko naturalne. Futurystyczna kabina wg koncepcji Airbusa została zaprojektowana z myślą o tych wymaganiach i dowodzi, że podróż może być tak samo odkrywcza jak cel podróży. Niezależnie od wybranego rodzaju wrażeń lotniczych, pasażer 2050 roku opuści kabinę zregenerowany i wzbogacony”.

Ponad 90 procent rocznych inwestycji na badania i rozwój Airbusa (wynoszących ponad 2 mld euro) przynosi korzyści środowiskowe. Na przykład dzięki postępowi technologicznemu kabina przyszłości będzie w całości poddawana recyklingowi, zostanie także wyposażona w samoczyszczące materiały wykonane z ekologicznych włókien roślinnych, co pozwoli ograniczyć ilość odpadów oraz konieczność konserwacji. Taki materiał będzie także odzyskiwać ciepło z ciała pasażera i wykorzystywać je do zasilania funkcji kabiny.

Tego rodzaju technologie są obecnie opracowywane i choć może nie przybiorą ostatecznie takiego kształtu jak w przypadku samolotu czy kabiny przyszłości, niektóre z nich znajdą się w przyszłych programach Airbusa.

Odwiedzający międzynarodowe targi lotnicze Le Bourget w Paryżu będą mogli także obejrzeć film Airbusa pt. „Przyszłość latania”. Jest to film panoramiczny – wizja przemian, jakie będą miały miejsce w transporcie lotniczym do 2050 roku, skoncentrowana nie tylko na projektach i innowacjach, ale także na oczekiwaniach pasażerów. Film ten będzie częścią programu prezentowanego w planetarium Musee de l’Air et de l’Espace 20-26 czerwca.

Dalsze informacje o prototypowej kabinie oraz „Przyszłości oczami Airbusa” znaleźć można na stronie: www.thefuturebyairbus.com lub w wiadomościach pod adresem @Airbus na twitterze.
 
***
PRZYSZŁOŚĆ OCZAMI AIRBUSA

Sektor lotniczy to jeden z fundamentów handlu światowego. Generuje 580 mld USD (8%) europejskiego PKB i zatrudnia 33 mln pracowników. Utrzymanie korzyści ekonomicznych i społecznych, jakie przynosi ten sektor gospodarki, ma podstawowe znaczenie.

W Airbusie rozumiemy wyzwania i oczekiwania, przed którymi stoi lotnictwo, nasi klienci i pasażerowie. Przeprowadziliśmy ankietę wśród 10 000 osób na całym świecie, które będą pasażerami w 2050 r. i zapytaliśmy ich, czego oczekują od transportu lotniczego w przeszłości. Odpowiedź była jasna – ludzie będą podróżować więcej, ale będą chcieli podróżować ekologicznie.

Przyszłość oczami Airbusa jest wyrazem chęci i zaangażowania firmy w działania, których celem jest sprostanie wyzwaniom czekającym nas w przyszłości, dostosowanie się do ewoluujących trendów i oczekiwań pasażerów dzięki postępującej innowacyjności. Projekt ten opiera się na pięciu filarach:

1. Przyszłe źródła energii (paliwa alternatywne):
Biopaliwa, ogniwa paliwowe, energia słoneczna, odzyskiwanie energii (ciepło ciała ludzkiego), prototypy samolotów elektrycznych

2. Drogi powietrzne przyszłości (zarządzanie ruchem lotniczym)
SESAR, następna generacja, czyste niebo, loty w formacjach

3. Przyszłe rozwiązania w podróżach lotniczych (nowe modele biznesowe)
Podróżni siedzący w modułach przed podstawieniem samolotu (Aircraft Pod Concept), latające pałace (podniebne okręty rejsowe), start pionowy

4. Badania i technologie
Koncepcja samolotu i kabiny, struktury, inteligentne materiały (samonaprawiające i samoczyszczące), unowocześnianie silników (silniki napędowe), biomimetyka (naśladownictwo natury)

5. Przyszłe talenty
Program „Fly Your Ideas”, zasięg edukacyjny

W ubiegłym roku, w ramach programu Airbusa na temat przyszłości lotnictwa powstała koncepcja samolotu przyszłości. Samolot ten wyposażono w bardzo długie i wąskie skrzydła, częściowo wbudowane silniki, ogon w kształcie litery „U” oraz lekki kadłub umożliwiający skokową zmianę w osiągach i eko-wydajności.

Najnowszym projektem Airbusa jest koncepcja kabiny – innowacyjne i inteligentne urządzenie wnętrza. Nowa kabina przedstawia sposób i jakość podróżowania przyszłości. Przede wszystkim klasy biznes i ekonomiczna zostaną zastąpione „strefami” rewitalizacji, interakcji i technologii, umożliwiającymi doświadczenie podróży dostosowane do indywidualnych upodobań..

Przedstawione poniżej technologie to niektóre z rozwiązań, które mają zaspokoić potrzeby pasażerów w 2050 r.

  • Struktura bioniczna: samoloty przyszłości będą mogły być budowane za pomocą struktury bionicznej naśladującej strukturę kostną ptaków. Dzięki wykorzystaniu struktur bionicznych kadłub będzie posiadać niezbędną wytrzymałość przy jednoczesnym maksymalnym wykorzystaniu dodatkowej przestrzeni w razie potrzeby.

  • Membrana z biopolimerów: struktura bioniczna kabiny zostanie powleczona membraną z biopolimerów kontrolującą ilość światła dziennego, wilgotność oraz temperaturę, dającą nieprzezroczystość lub przezroczystość na życzenie oraz eliminując potrzebę wstawiania okien.

  • Materiały kompozytowe: W przyszłości materiały mogą nawet nie mieć postaci stałej, ale skład płynno-gazowy.

  • Zintegrowana sieć neuronowa: kable i przewody będą należeć do przeszłości. Materiały „inteligentne” będą w stanie wykonywać szereg funkcji, jak rozpoznawanie pasażera, by ten był „podłączony” do samolotu.

  • Materiały ekologiczne: kabina pasażerska przyszłości będzie w pełni ekologiczna. Zamiast stosowania materiałów nieodnawialnych, jak metal i plastik, wykorzystywane będą dające pełną możliwość recyklingu włókna roślinne hodowane tak, by osiągnęły określony kształt.

  • Materiały zmieniające kształt: materiały zmieniające kształt i powracające do pierwotnej postaci stanowią bardzo realną możliwość. Materiały zmieniające mogą być metalami lub polimerami posiadającymi „pamięć” lub też będą pokryte „powłoką” wywołującą zmianę kształtu.

  • Materiały „samodzielne”(inteligentne): materiały te będą potrafiły same się czyścić i naprawiać. Powłoki inspirowane naturą i wykorzystywane obecnie w łazienkach na pokładach samolotów będą także pokrywać tkaninę foteli i dywanów. Farby będą naprawiać zadrapania tak samo, jak robi to ludzka skóra.

  • Panele transparentne: materiały przyszłości będą posiadały dodatkową funkcję oferującą nieprzezroczystość lub przezroczystość na żądanie, dzięki czemu okna staną się zbędne, a pasażerowie będą mogli podziwiać pełny widok nieba.

  • Materiały ekologiczne: kabina pasażerska przyszłości będzie w pełni ekologiczna. W ramach odpowiedzialnych i ekologicznych procesów pozyskiwane będą włókna roślinne dające pełną możliwość recyklingu i hodowane tak, by osiągnęły określony kształt.

  • Druk trójwymiarowy: niektóre elementy kabiny będą powstawały przy wykorzystaniu metody produkcji na zasadzie warstw uzupełniających, przypominającej druk trójwymiarowy. Poza uproszczeniem metody produkcji bardzo złożonych kształtów ten rodzaj produkcji prowadzi do mniejszego marnotrawstwa materiału niż wycinanie kształtów z większych bloków.

  • Technologia holograficzna: na ścianach wyświetlane będą sceny przedstawiające docelowy port podróży, panoramę miasta lub las tropikalny. Prywatna kabina może wyglądać jak sypialnia w domu, sala konferencyjna, a nawet ogród zen dzięki rzutowaniu wirtualnych dekoracji.

  • Odzyskiwanie energii (energy harvesting): inteligentne rozwiązania energetyczne, jak odzyskiwanie energii (energy harvesting), będą stanowiły element środowiska wewnątrz kabiny. „Zbędna” energia będzie zbierana z paneli słonecznych na rolecie okiennej oraz z ciepła ciała ludzkiego przy fotelu i podłodze w czasie relaksu lub snu i przekazywana do urządzeń elektrycznych w kabinie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony