Przejdź do treści
Flota zeroemisyjnych statków powietrznych ZEROe w locie (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus otwiera w Niemczech i Francji centra rozwoju zeroemisyjnego lotnictwa

Tworząc Centra Rozwoju Zeroemisyjności (ZEDC) w zakładach w Bremie (Niemcy) i Nantes (Francja) kierownictwo Airbusa postanowiło skoncentrować prace przy projektowaniu lotniczych metalowych zbiorników na wodór.

Celem działalności ZEDC będzie opanowanie zdolności produkcji zbiorników kriogenicznych po konkurencyjnych cenach, co pozwoli w przyszłości wesprzeć wprowadzenie zeroemisyjnych statków powietrznych ZEROe na rynek i przyspieszyć rozwój technologii napędu wodorowego. Projektowanie i integracja struktur zbiorników mieć będą kluczowe znaczenie dla osiągów samolotów zasilanych wodorem.

Rozwój technologii obejmie pełne możliwości produktowe i przemysłowe, począwszy od wytwarzania komponentów składowych, przez montaż i integrację systemów, po testy kriogeniczne zbiorników z ciekłym wodorem (LH2). Oba centra ZEDC zostaną uruchomione do 2023 r., co pozwoli budować zbiorniki LH2 z takim wyliczeniem, by pierwszy test w locie odbył się w 2025 r.

Kierownictwo firmy postanowiło ulokować pierwszą placówkę ZEDC w Bremie ze względu na wieloletnie i różnorodne doświadczenie tamtejszych zakładów Airbus Defence and Space oraz ArianeGroup. Ten ZEDC początkowo skupi się na sprawach instalacji systemu, a także na ogólnych kriogenicznych testach zbiorników. Ponadto skorzysta z szerszego dorobku instytucji zajmujących się badaniami nad wodorem, takich jak Centrum Ekoefektywnych Materiałów i Technologii (ECOMAT) oraz synergii z działalnością podmiotów branży kosmicznej i lotniczej.

Na drugą lokalizację ZEDC wybrano Nantes ze względu na rozległą wiedzę tamtejszego zakładu dotyczącą technologii projektowania konstrukcji metalowych centropłata, w tym istotnego dla bezpieczeństwa samolotów pasażerskich zbiornika centralnego. ZEDC w Nantes wniesie do projektów zeroemisyjnych zdolność do zarządzania szeroką gamą technologii i integracji metali, kompozytów, a także doświadczenie we współprojektowaniu wlotów gondoli, osłon i skomplikowanych elementów kadłuba. Będzie mogło skorzystać z możliwości Nantes Technocentre i lokalnych inkubatorów innowacyjnych technologii, takich jak IRT Jules Verne.

Respektując ambicje władz regionu północnoniemieckiego i Kraju Loary, Airbus będzie wspierał współpracę międzybranżową w celu wsparcia ogólnego przejścia na technologie napędu wodorowego i rozwoju związanej z nimi infrastruktury naziemnej na tych obszarach.

Zbiornik paliwa jest ważnym elementem samolotu, wymagającym specjalnej inżynierii systemów. Ciekły wodór LH2 stanowi dla konstruktorów większe wyzwanie niż lotnicza nafta, bo wymaga magazynowania w temperaturze -250°C. W lotnictwie pasażerskim wyzwaniem jest opracowanie zbiornika, który wytrzyma powtarzające się cykle zmian temperatury i ciśnienia, wynikające z użytkowania w samolocie.

Przewiduje się, że zbiorniki LH2 instalowane w samolotach pasażerskich będą metalowe, ale duże wydają się również potencjalne możliwości użycia konstrukcji z kompozytów polimerowych wzmacnianych włóknami węglowymi.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony