Airbus Military A330 MRTT dla Sił Powietrznych ZEA wykonał dziewiczy lot
Pierwszy samolot Airbus Military A330 MRTT dla Sił Powietrznych Zjednoczonych Emiratów Arabskich z powodzeniem ukończył swój dziewiczy lot po konwersji samolotu przeprowadzonej w Madrycie.
Załoga stwierdziła w raporcie, że samolot, jego układy oraz dwa silniki Rolls-Royce Trent 700 funkcjonowały prawidłowo podczas trwającego 2 godziny 55 minut lotu, który odbył się 9 kwietnia.
Ponieważ samolot ten został wyposażony w inne elementy awioniki, a także jako pierwszy będzie zasilany silnikami Rolls-Royce Trent, A330 MRTT dla ZEA obecnie wchodzi w etap certyfikacji i kwalifikacji nowych elementów.
Jest to pierwszy z trzech samolotów zamówionych przez Siły Powietrzne ZEA. Zostanie przetransportowany do Abu Dhabi pod koniec roku, gdzie przeprowadzony zostanie ostatni etap testów prowadzący do pełnej dostawy w drugim kwartale 2012 r.
Poprzednio loty wykonało już sześć samolotów A330 MRTT – trzy samoloty przeznaczone dla Królewskich Australijskich Sił Powietrznych (RAAF), dwa dla brytyjskich Królewskich Sił Powietrznych, a jeden dla Sił Powietrznych Arabii Saudyjskiej. Dwa samoloty są już technicznie kompletne i przygotowane do dostawy dla RAAF po finalizacji rozmów kontraktowych.
Na zdjęciu przedstawiono pierwszy A330 MRTT dla ZEA podczas lądowania w bazie Airbus Military w Getafe.
*****
A330 MRT
Po uzyskaniu w marcu 2010 r. dodatkowego certyfikatu od europejskiej agencji EASA, przyznającej certyfikaty w zakresie lotnictwa cywilnego, oraz certyfikatu wojskowego od hiszpańskiej agencji INTA w październiku, A330 MRTT firmy Airbus Military jest jedynym eksploatowanym i dostępnym obecnie strategicznym tankowcem/transportowcem nowej generacji. Wysoka podstawowa pojemność paliwa (111 ton) udanego samolotu A330-200, na którym oparto projekt A330 MRTT, sprawia, że samolot ten znakomicie sprawdza się w misjach uzupełniania paliwa powietrze-powietrze, bez konieczności instalowania dodatkowego zbiornika paliwa. Wraz z A330 MRTT oferowany jest wybór sprawdzonych układów tankowania w powietrzu, w tym zaawansowany, opracowany przez Airbus Military system z przewodem sztywnym (Aerial Refuelling Boom System), lub para podskrzydłowych pojemników z przewodami elastycznymi, lub też kadłubowa jednostka tankowania.
Dzięki szerokiemu kadłubowi, A330 MRTT może być także stosowany jako zwykły transportowiec przewożący oddziały do 300 osób lub 45 ton ładunku. Samolot ten można także z łatwością przekształcić tak, by przewoził do 130 noszy w sytuacji ewakuacji medycznej (MEDEVAC). Do chwili obecnej czterech klientów (Australia, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Wielka Brytania) złożyło zamówienie na 28 egzemplarzy modelu A330 MRTT, przy czy jeden z klientów (Arabia Saudyjska) już złożył ponowne zamówienie.
Komentarze