Airbus i ENAC z zielonym światłem dla szkolenia nowych pilotów
Airbus i ENAC, francuska politechnika kształcąca specjalistów lotnictwa cywilnego, uzyskały certyfikat EASA dla wspólnie opracowanego przez obie organizacje programu szkolenia uczniów-pilotów, który koncern i uczelnia zamierzają wdrożyć w ogólnoświatowej sieci współpracujących szkół lotniczych. Jako pierwsza zacznie z niego korzystać na początku 2019 r. mająca swoją siedzibę w Meksyku Escuela de Aviacion Mexico (EAM).
Kandydaci na pilotów na całym świecie będą odtąd mogli kształcić się zgodnie z kompleksowym, w pełni zintegrowanym programem kształcenia na licencję ATPL (Airline Transport Pilot Licence), opracowanym na fundamencie wszechstronnego doświadczenia spółki Airbus w szkoleniu pilotów oraz firmowanych przez nią wysokich standardów bezpieczeństwa i niezawodności.
Program „Airbus Pilot Cadet Training Programme" skupia się na przekazywaniu uczestnikom i rozwijaniu u nich wszystkich kluczowych umiejętności, którymi musi wyróżniać się dobry pilot i został skonstruowany tak, aby posiedli oni umiejętności i sposób myślenia czyniące z nich pilotów gotowych do posadzenia za sterami. Plan i zakres szkolenia odzwierciedla nie tylko dbałość spółki Airbus o bezpieczeństwo eksploatacji wszystkich produkowanych przez nią samolotów, ale też wychodzi naprzeciw potrzebom użytkujących je linii lotniczych. Program powstał w trosce o przyszłą dostępność wykwalifikowanych pilotów, których – według niedawnych prognoz – w skali globalnej w ciągu kolejnych dwóch dekad będzie musiało wejść na rynek ponad pół miliona.
Bazujący na zatwierdzonym programie kurs mogą podejmować już absolwenci szkół średnich, którzy ukończyli 18 lat. Przed dopuszczeniem do udziału kandydaci przechodzą kwalifikacje, mające formę testów rozwiązywanych przez internet oraz prowadzonej w poszczególnych szkołach selekcji. Zakwalifikowani kadeci przechodzą następnie 750 godzin szkoleń naziemnych i 200 godzin lotów.
Airbus prowadzi działalność szkoleniową od początku swojego istnienia, czyli już przez około 50 lat. Zawsze były to działania kompleksowe i nowatorskie, wykorzystujące typowe dla samolotów tej marki podobieństwa między kokpitami różnych modeli i wyróżniające się ciągłym wprowadzaniem najnowszych rozwiązań technicznych i koncepcji dydaktycznych.
W ostatnich latach spółka potroiła liczbę posiadanych ośrodków szkoleniowych i dysponując ich globalną, rosnącą siecią, zyskała możliwość oferowania swoim klientom kompleksowego pakietu szkoleniowego bliżej ich baz, a tym samym – zwiększania liczby kompetentnych kandydatów, których mogą oni realnie posadzić za sterami swoich samolotów.
Komentarze