Airbus dostarczył setny samolot A400M

Airbus A400M, fot. Airbus

Airbus dostarczył setny samolot transportowy A400M (o numerze fabrycznym MSN111) i zarazem dziesiąty z kolei dla hiszpańskich sił powietrznych. 24 maja maszyna wykonała lot dostawczy z Sewilli do Saragossy, gdzie stacjonują hiszpańskie A400M. W tym samym tygodniu flota A400M należąca do ośmiu krajów-nabywców przekroczyła granicę 100 000 godzin nalotu. Wszyscy użytkownicy A400M są w stanie intensywnie wykorzystywać te samoloty podczas misji reagowania kryzysowego związanego z pandemią COVID-19, a także prowadzić wspólne operacje lotnicze. Osiągnięcia te jasno dowodzą dojrzałości programu A400M we wszystkich obszarach.

Nowe zdolności

Niedawno A400M uczestniczył w szeroko zakrojonej kampanii prób certyfikujących zdolność do tankowania śmigłowców w powietrzu, prowadzonej we współpracy z DGA (francuska Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia), osiągając w jej trakcie większość założonych celów, w tym przeprowadzając pierwsze jednoczesne tankowanie dwóch wiropłatów.

A400M jest już w stanie desantować do 116 spadochroniarzy równocześnie poprzez drzwi w obu burtach metodą „na linę" (automatyczne otwarcie spadochronu) lub z tylnej rampy (automatyczne otwarcie spadochronu lub wolne otwarcie) w dzień i nocy. Ostatnie testy, przeprowadzone w Hiszpanii, we współpracy z zespołem doświadczalnym spadochroniarzy brytyjskich sił powietrznych, miały na celu potwierdzenie zdolności A400M do zrzutu skoczków z pułapu zwiększonego do 25000 stóp (7600 metrów) w przypadku skoku „na linę" i do 38000 stóp (11 582 metrów) w przypadku desantowania metodą na wolne otwarcie.

A400M przeszedł również dodatkowe testy w celu rozszerzenia możliwości zrzutu cargo z powietrza, w tym wielu platform (tar) o łącznej masie do 23 ton z użyciem spadochronu wyciągającego. Loty doświadczalne prowadzono tu we współpracy francusko-hiszpańskiej. Certyfikowano też inny sposób dostawy ładunków na lądowiska przygodne, pozbawione sprzętu przeładunkowego: poprzez rozładunek bojowy do 19 ton palet (w jednym podejściu) lub 25 ton (w dwóch podejściach) na utwardzonych lub nieutwardzonych drogach startowych.

Wraz z lotami certyfikującymi zdolność do automatycznego lotu profilowego (na niskim pułapie) według przyrządów (tj. dla warunków meteorologicznych IMC) program A400M wkroczył w nowy etap. Załoga doświadczalna wykazała, że można bezpiecznie pilotować samolot posługując się pokładowymi systemami nawigacyjnymi i bazą danych o terenie i nie posługując się radarem śledzącym ukształtowanie terenu, co jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w przypadku wojskowych samolotów transportowych. Zdolność do lotu profilowego według przyrządów sprawia, że ​​samolot jest mniej wykrywalny i mniej podatny na zagrożenia podczas operacji nad terytorium nieprzyjaciela.

Wykorzystanie operacyjne

W trakcie operacji wielonarodowych hiszpańskie siły powietrzne wspierały francuskie Armée de l´Air w dostawie śmigłowca Caracal z Cazaux (Francja) do Tucson (USA), używając do tego celu hiszpańskiego A400M. CLAEX (Hiszpańskie Centrum Logistyczne ds. Uzbrojenia i Eksperymentów) oraz CECTA (Komórka Oceny Ładunków w Transporcie Lotniczym) wykorzystały transatlantycki lot do oceny procesu załadunku cargo do hiszpańskich A400M.

Do ciekawych bojowych zastosowań A400M w 2021 roku należy zaliczyć dostawę prawie 40 ton żywności, wody, paliwa i amunicji jednym francuskim A400M dla żołnierzy stacjonujących w regionie Sahelu w Afryce. Była to pierwsza maszyna A400M, która zrzuciła zaopatrzenie poza Europą. Z kolei Niemcy stali się pierwszym użytkownikiem A400M, który zastosował ten samolot jako latający tankowiec w prawdziwych misjach bojowych, zapewniając wsparcie uczestnikom operacji przeciw bojownikom Daesh w Jordanii.

Misje ratujące życie podczas pandemii COVID-19

W latach 2020 i 2021 wykorzystano A400M także do cywilnych zadań ratowniczych związanych z pandemią COVID-19, nie tylko do ewakuacji medycznej (medevac), ale również  do transportu kluczowych środków medycznych, a Airbus zapewniał w tym obszarze użytkownikom wojskowym wsparcie. Wszechstronność samolotu umożliwiła szybką zmianę wyposażenia do konfiguracji medevac, z zainstalowanymi na pokładzie modułami intensywnej opieki medycznej, pozwalającymi na bezpieczny przewóz pacjentów.

Źródło: Airbus
comments powered by Disqus