Airbus A350 XWB ukończył serię testów na trasach całego świata
Samolot ma otrzymać certyfikat typu zgodnie z planem – w trzecim kwartale tego roku.
Najnowszy szerokokadłubowy samolot pasażerski świata – Airbus A350-900 – pomyślnie ukończył serię testów na trasach. Samolotowi zgotowano entuzjastyczne powitanie w każdym z 14 miast, które odwiedził w ciągu ostatnich trzech tygodni. Podczas technicznych testów na trasach samolot musi udowodnić swoją gotowość do służby w liniach lotniczych w skali globalnej. Najnowsza seria testów była niezbędna do otrzymania certyfikatu typu, który ma zostać przyznany w trzecim kwartale tego roku.
A350 XWB ukończył testy na trasach, lądując w Tuluzie (Francja) 13 sierpnia (17:00 UTC) w drodze z Helsinek (Finlandia). W czasie testów samolot (MSN 005) odbył imponującą, 20-dniową podróż przez cały glob – przeleciał nad biegunem północnym i wszystkimi oceanami, a także zatrzymał się w 14 międzynarodowych portach lotniczych na całym świecie. Podczas światowego tournee samolotu przeleciał on około 151 300 km podczas około 180 godzin lotu. Wszystkie loty odbyły się zgodnie z harmonogramem. Samolot obsługiwał personel Airbus oraz – na trasie z Ad-Dauhy do Perth, Moskwy i Helsinek – także personel linii Qatar Airways. W testach udział wzięli również piloci zajmujący się certyfikacją samolotów z Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (European Aviation Safety Agency – EASA), którzy pilotowali samolot na dwóch odcinkach.
Jednym z ciekawszych elementów tournee A350 był lot z lotniska Johannesburg Tambo International Airport, położonego na wysokości 1 694 m nad poziomem morza, do Sydney, który pokazał, że A350 znakomicie radzi sobie na wysoko położonych lotniskach. Loty z Johannesburga do Sydney i z Auckland do Santiago de Chile udowodniły również, że samolot może latać na bardzo długich trasach, czyli spełnia wymogi ETOPS (Extended range Twin Operations), certyfikatu pozwalającego samolotom dwusilnikowym na operacje o wydłużonym zasięgu.
Techniczne testy na trasach rozpoczęły się 24 lipca w Tuluzie (Francja) i objęły następujące miasta: Frankfurt, Singapur i Hong-Kong. Na trzeciej trasie samolot odwiedził Johannesburg i Sydney, a następnie Auckland, Santiago de Chile i Sao Paulo. Podczas czwartej, ostatniej podróży samolot zawitał do Perth, i dalej do Ad-Dauhy, Moskwy i Helsinek.
Na każdym z lotnisk znajdujących się na trasie testów A350 XWB zachowywał się zgodnie z oczekiwaniami i harmonogramem. Podczas testów prowadzono również standardowe kontrole stanu technicznego samolotu, a także sprawdzano jego kompatybilność i zachowanie w czasie typowych operacji lotniskowych. A350 XWB potwierdził także zdolność automatycznego lądowania podczas lokalnego lotu z Johannesburga.
A350 XWB to najnowszy model w wiodącej na rynku linii produktów szerokokadłubowych Airbus. Oferuje on klientom 25-procentową oszczędność paliwa. Całkowicie nowa rodzina długodystansowych samolotów średniej wielkości A350 XWB składa się z trzech wersji – od 276 do 369 miejsc. Kadłub i skrzydła A350 wykonane są z włókna węglowego. Samolot wyznacza nowe standardy w zakresie wygody pasażerów, wydajności operacyjnej i efektywności kosztowej. Na koniec czerwca 2014 roku A350 XWB zdobył 742 zamówienia od 38 klientów z całego świata.
Trasa 1: 24-26 lipca:
Tuluza-Iqaluit-Frankfurt-Tuluza
Trasa 2: 27 lipca - 1 sierpnia:
Tuluza-Hong-Kong-Singapur-Hong-Kong-Tuluza
Trasa 3: 2-8 sierpnia:
Tuluza-Johannesburg-Sydney-Auckland-Santiago de Chile-Sao Paulo-Tuluza
Trasa 4: 9-12 sierpnia:
Tuluza-Ad-Dauha-Perth-Ad-Dauha-Moskwa-Helsinki-Tuluza
Komentarze