Przejdź do treści
Źródło artykułu

40 lat od rozpoczęcia prac pierwszym modelem samolotu Airbusa

Począwszy od pierwszego samolotu Airbusa - A300 po najnowsze modele, globalne przywództwo firmy opiera się na nieustających innowacjach.

Dziś Airbus świętuje 40. rocznicę umowy francusko-niemieckiej, na mocy której uruchomiono pierwszy program konstrukcyjny– prace nad modelem A300. 29 maja 1969 r. francuski minister transportu, Jean Chamant, i niemiecki minister spraw gospodarczych Karl Schiller, podpisali umowę dotyczącą współpracy przy opracowaniu samolotu A300 – pierwszego europejskiego średniodystansowego samolotu szerokokadłubowego o dwóch silnikach. Historyczne zdarzenie miało miejsce na paryskich targach lotniczych w Le Bourget pod Paryżem.

Uruchomienie programu A300 to pierwszy etap w historii sukcesów Airbusa i podstawa obecnej wizji i strategii firmy. Tom Enders, prezes i dyrektor generalny Airbusa, przypomina: „40 lat temu – w maju 1969 roku – na rynku komercyjnych samolotów odrzutowych dominował całkowicie przemysł amerykański. Zielone światło dla programu A300 było śmiałą decyzją strategiczną. Pionierski duch naszych inżynierów oraz stałe dążenie do innowacji i współpracy międzynarodowej sprawiły, że zdobyliśmy pozycję międzynarodowego lidera i jednocześnie staliśmy się symbolem udanej współpracy europejskiej. »Nowe standardy.Razem « - to przyświecająca nam zasada i od chwili obecnej nasze now emotto, którym będziemy się kierować w naszym dalszym rozwoju”.

Samolot A300 zrewolucjonizował sektor lotnictwa cywilnego. Określony mianem „maszyny zysków”, A300 był pierwszym szerokokadłubowym samolotem o dwóch silnikach do obsługi rejsów krótko- i średniodystansowych, który po raz pierwszy posiadał wszystkie udogodnienia i zalety typowe dla samolotów dalekiego zasięgu, jak komfort szerokiego kadłuba, niski poziom hałasu, małe zużycie paliwa oraz niskie koszty operacyjne. Udany pomysł zainspirował Airbusa do zaprojektowania pierwszej rodziny samolotów A300/A310 oraz ich odpowiedniki towarowe. Rodzina A300/A310 wyznaczyła całkowicie nowe standardy, które później zostały przyjęte we wszystkich nowoczesnych samolotach cywilnych.

Airbus zbudował ogółem 822 samoloty z rodziny A300/A310, podczas gdy początkowo przewidywano produkcję zaledwie 300 maszyn. A300 dostarczono ponad 80 nabywcom. Przez lata samoloty te wylatały ponad 30 milionów godzin rejsowych i startowały ponad 15 milionów razy. Obecnie ponad 620 maszyn jest nadal eksploatowanych.

Program A300 zapoczątkował udaną współpracę europejską. Od samego początku wprowadzono podział pracy: skrzydła produkowane były w Wielkiej Brytanii, kadłuby w Niemczech, a kokpity we Francji. W Tuluzie (Francja) zbudowano linię montażu końcowego. Półtora roku później, 18 grudnia 1970 r. powstała spółka Airbus Industrie jako Zgrupowanie Interesów Ekonomicznych na mocy prawa francuskiego (GIE, Groupement d’Intérêt Economique) skupiając europejskich partnerów programu: SNIAS (Société nationale industrielle aérospatiale), Deutsche Airbus, Hawker-Siddeley oraz VFW-Fokker. Przez lata do konsorcjum dołączyli kolejni producenci, jak hiszpańska CASA w grudniu 1971 r. oraz British Aerospace w styczniu 1979 r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony