Przejdź do treści
Źródło artykułu

W programie Wspólnego Śmigłowca Lekkiego Francja zamawia H160M

Francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA) podpisała umowę z Airbus Helicopters na opracowanie i zakup wiropłatów H160M dla potrzeb wojskowego programu Light Joint Helicopter (HIL). Kontrakt obejmuje opracowanie kilku prototypów i dostawę pierwszej partii 30 maszyn (21 dla Wojsk Lądowych, 8 dla Marynarki Wojennej i jednego dla Sił Powietrznych). Ministerstwo Sił Zbrojnych planuje zamówić w sumie 169 śmigłowców H160M Guépard. Dostawy ruszą w 2027 roku, a pierwsze egzemplarze trafią do Wojsk Lądowych.

„Guépard jest owocem 10 lat bliskiej współpracy z DGA i francuskimi siłami zbrojnymi”, powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „H160M zapewni wojsku nowe możliwości, bo jest przystosowany do wymogów nowoczesnego pola walki dzięki ulepszonym systemom łączności, zwrotności, obniżonej emisji hałasu i w pełni zintegrowanemu systemowi wsparcia. Doceniamy bardzo fakt, że francuskie siły zbrojne postanowiły zostać pierwszym nabywcą wojskowego wariantu H160”.

Nowej generacji śmigłowiec H160M wywodzi się z certyfikowanego przez EASA wiropłata H160. Wyróżniają go niskie koszty eksploatacji i zoptymalizowane układy bezpieczeństwa lotu. H160 został zaprojektowany jako maszyna modułowa i wielozadaniowa, umożliwiająca w wojskowej wersji wykonywanie misji zaczynających się od przerzutu komandosów na teren przeciwnika, poprzez przechwytywanie celów powietrznych i wsparcie ogniowe pola walki, po zwalczanie okrętów. Dzięki temu jedna platforma latająca zaspokaja potrzeby jednostek lądowych, marynarki wojennej i sił powietrznych. Aby zapewnić wysoki poziom dostępności przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych, już na wczesnym etapie projektowania konstruktorzy uwzględnili kwestie technicznego obsługiwania H160M. Innowacyjne i uproszczone wsparcie H160M opiera się na analizie danych zbieranych przez systemy diagnostyczne.

Airbus Helicopters zagwarantuje wojsku wysoki poziom dostępności H160M dzięki innowacyjnej umowie serwisowej. Firma zobowiązała się do zarządzania obsługą techniczną i dostępnością nowych wiropłatów za pośrednictwem skutecznego systemu serwisowego, wprowadzonego wraz z podpisaną w 2020 roku globalną umową wsparcia dla floty francuskich Cougar i Caracal. System ten doprowadził do znacznego wzrostu dostępności wymienionych statków powietrznych.

Przeprowadzone na marokańskiej pustyni w lipcu 2021 r. próby wykazały skuteczność filtrów chroniących wloty powietrza do silników Safran Arrano w H160 przed wnikaniem piasku. Testy na pustyni wykazały również skuteczność automatycznego systemu kontroli lotu podczas startu i lądowania przy ograniczonej widoczności z powodu wzbijanych tumanów kurzu i piasku. H160M będzie działał w najtrudniejszych warunkach.

Wojskowa wersja H160 będzie cichsza niż śmigłowce posiadające obniżoną sygnaturę akustyczną, co jest możliwe dzięki łopatom wirnika nośnego - Blue Edge. Stabilność, zwrotność i automatyczny system kontroli lotu będą głównymi atutami H160M. Maszyna wojskowa otrzyma system uzbrojenia Airbus Helicopters HForce, modułowe i perspektywiczne rozwiązanie, umożliwiające użycie licznych rodzajów uzbrojenia. W wyposażeniu znajdą się również wyciągarka i wysięgnik umożliwiający stosowanie lin desantowych. Guépard otrzyma system elektrooptyczny Safran Euroflir 410, pakiet awioniki Thales FlytX oraz radar AirMaster C. Piloci będą korzystać z celownika i wyświetlacza Thales TopOwl montowanego na hełmach. H160M będzie również wyposażony w zestaw samoobrony, system łączności satelitarnej i system taktycznego łącza wymiany danych. W pakiecie uzbrojenia uwzględniono pociski przeciwokrętowe MBDA ANL oraz działka lub karabiny montowane w podwieszanych zasobnikach lub w drzwiach.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony