Zlin-42M – nowy eksponat w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Zbiory Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciły się o kolejny cenny eksponat: samolot Zlin Z-42M o numerze seryjnym 0119 i znakach rejestracyjnych SP-GHD, wyprodukowany w 1977 roku.
Ten wyjątkowy dwumiejscowy dolnopłat, opracowany w zakładach Moravan Otrokovice w Czechach (dawniej Czechosłowacji), przez wiele lat pełnił służbę w Aeroklubie Mieleckim, a wcześniej w ośrodku „Agrolot” Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie.
Dzięki solidnej konstrukcji i niezawodności samoloty Zlin Z-42M były jednymi z najpopularniejszych statków powietrznych wykorzystywanych w polskich aeroklubach do szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym, a także do nauki podstawowej akrobacji lotniczej.
Rys historyczny konstrukcji
Pierwszy prototyp oblatano 17 października 1967 roku. Wkrótce rozpoczęła się produkcja seryjna, a maszyna szybko zdobyła popularność w aeroklubach wielu krajów, w tym Polski.
W trakcie rozwoju konstrukcji powstało kilka wariantów:
- Z-42 – pierwsza wersja produkcyjna, napędzana silnikiem Avia M137A.
- Z-42M – ulepszona wersja, wprowadzona w 1974 roku, z bardziej wydajnym silnikiem Avia M137AZ oraz śmigłem samoprzestawialnym V-503a. Dzięki tym modyfikacjom poprawiono osiągi oraz ekonomikę lotu.
- Z-142 – oblatana w 1978 roku, z silnikiem o większej mocy oraz zmienioną osłoną kabiny, co dodatkowo zwiększyło komfort i bezpieczeństwo pilotów.
- Z-242 – wersja z 1990 roku, napędzana amerykańskim silnikiem Lycoming AEIO-360.
Samolot Zlin Z-42M wyróżnia się:
• Metalową konstrukcją z krytą kabiną dla pilota i instruktora, siedzących obok siebie.
• Silnikiem Avia M137AZ i śmigłem samoprzestawialnym V-503a.
• Maksymalną prędkością 223 km/h oraz zasięgiem do 530 km.
• Rozpiętością skrzydeł wynoszącą 9,11 metra.
W Polsce użytkowano około 150 egzemplarzy Zlin Z-42, co stanowiło 20% całej światowej produkcji. Pozyskany egzemplarz SP-GHD wzbogaca dotychczasową kolekcję samolotów aeroklubowych i maszyn marki Zlin prezentowanych w Muzeum Lotnictwa Polskiego. Wcześniej w zbiorach znajdowały się już Zlin Z-26 oraz Z-50, co czyni ekspozycję kompletnym przeglądem historii użytkowania tej czechosłowackiej marki w Polsce.
Samolot można podziwiać od 28 stycznia w sali wystawienniczej gmachu głównego Muzeum. Zachęcamy do odwiedzenia i bliższego zapoznania się z tym niezwykłym świadectwem historii polskiego lotnictwa szkoleniowego!
Komentarze