NASA zamawia trzy śmigłowce Airbus H135
Amerykańska agencja będzie wykorzystywać wiropłaty do zapewnienia bezpieczeństwa podczas startów rakiet kosmicznych, do ratownictwa medycznego i transportu personelu.
National Aeronautics and Space Administration (NASA) złożyła zamówienie na trzy śmigłowce H135, co oznacza nawiązanie pierwszego w historii partnerstwa między amerykańskiej agencji kosmicznej a Airbus Helicopters. Zamówienie zostało upublicznione 28 stycznia br. na stoisku Airbusa na targach Heli Expo w Anaheim w Kalifornii.
H135 będą operowały z Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego na Florydzie podczas różnych misji, w tym startów rakiet, ochrony bazy, ratownictwa medycznego i transportu pasażerów. Dwie maszyny mają być dostarczone późnym latem br., a trzecia na początku 2021 r.
„NASA wybrała H135, gdyż Airbus spełnił wszystkie wymagania odnoszące się do zadań, jakie śmigłowce wykonują dla agencji, w tym przewozu specjalistów i służb porządkowych, gaszenia pożarów, szkolenia strzeleckiego i lotów nad dużymi akwenami”, powiedział Dave Ramsey, szef operacji lotniczych NASA w Kennedy Space Centre. „Konstrukcja płatowca H135 została zmodernizowana. Ta maszyna sprawdzi się w specyficznym środowisku Florydy, służąc do ochrony zasobów NASA i personelu przez wiele lat.”
W ramach wymiany floty statków powietrznych NASA nabędzie maszyny za pośrednictwem Davenport Aviation, certyfikowanej małej firmy prowadzonej przez kobiety i spółki HUBZone specjalizującej się w dostarczaniu sprzętu lotniczego agencjom federalnym, stanowym i lokalnym. „Nowe śmigłowce pomogą NASA oraz ludziom zajmującym się eksploracją kosmosu, pracami naukowymi i badaniami w dziedzinie aeronautyki”, powiedział Romain Trapp, prezes Airbus Helicopters Inc. i szef regionu Ameryki Północnej. „Liczymy na doskonałą współpracę z NASA w celu zapewnienia agencji najlepszych produktów i usług, służących wypełnieniu jej ważnej misji”.
H135 jest liderem rynku wśród lekkich śmigłowców wielosilnikowych. Nabywcy cenią go za wytrzymałość, niezawodność i wszechstronność. Jego atutem jest zaprojektowany przez pilotów specjalnie z myślą o śmigłowcach i opracowany w Airbusie pakiet awioniki Helionix. Zaawansowany kokpit H135 poprawia orientację sytuacyjną załogi, a wysoko ustawiony wirnik nośny oraz wirnik ogonowy z osłoną Fenestron zwiększają bezpieczeństwo operacji lotniczych. H135 latają w ponad 60 krajach i spędziły już w powietrzu ponad 5 mln godzin.
Komentarze