Przejdź do treści
Źródło artykułu

Francja zamawia śmigłowce H225M i prototyp VSR700 jako wyraz wsparcia dla przemysłu lotniczego

Francuska minister sił zbrojnych Florence Parly poinformowała, że Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (DGA) podpisała kontrakty na zakup ośmiu kolejnych śmigłowców H225M i drugiego prototypu bezzałogowego wiropłata VSR700.

Śmigłowce H225M trafią do Francuskich Sił Powietrznych i Kosmicznych. VSR700 to bezzałogowy system latający opracowywany dla Francuskiej Marynarki Wojennej we współpracy z Naval Group. Całe zamówienie jest częścią planu Stimulus mającego na celu wsparcie krajowego przemysłu lotniczego, ogłoszonego przez francuski rząd w 2020 r. W przypadku Airbus Helicopters plan obejmuje również kontrakt na dwa śmigłowce H145 dla Sécurité Civile i 10 maszyn H160 dla francuskiej żandarmerii.

„Jesteśmy bardzo wdzięczni francuskiemu rządowi za wsparcie przemysłu lotniczego poprzez plan Stimulus. To sytuacja korzystna dla obu stron, ponieważ zamówione maszyny spełniają rzeczywiste potrzeby operacyjne francuskich sił zbrojnych, a kontrakt pozwala Airbus Helicopters utrzymać miejsca pracy i kluczowe umiejętności w perspektywie średnioterminowej", powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Francuskie siły zbrojne stoją przed rosnącymi i zróżnicowanymi wyzwaniami. Jestem przekonany, że H225M, dzięki doskonałemu zasięgowi i wielozadaniowości, będzie niezawodnym atutem, który usprawni operacje w kraju i za granicą. Bezzałogowy VSR700 to także kluczowy program. Będzie we francuskiej flocie wysoce wydajną autonomiczną platformą i utoruje drogę przyszłym bezzałogowym systemom w portfolio Airbus Helicopters".

Podobnie jak reszta przemysłu lotniczego, firmy produkujące śmigłowce ucierpiały w wyniku pandemii COVID-19. W 2020 roku światowy rynek skurczył się o 50%. Wsparcie francuskiego rządu pomoże Airbus Helicopters i jego dostawcom utrzymać 960 miejsc pracy w ciągu najbliższych trzech lat.

Podpisane kontrakty przyniosą korzyści całemu francuskiemu przemysłowi śmigłowcowemu, w tym innym kluczowym francuskim dostawcom lotniczym, takim jak Safran Helicopters produkujący silniki Makila 2A do H225M; Safran Power Units wytwarzający pomocnicze zespoły napędowe Saphir 20; Safran Electronic Defense dostarczający system elektrooptyczny Euroflir 410M NG i system nawigacji bezwładnościowej Sigma oraz Thales jako producent radiostacji VUHF TRA6034 i transponderów IFF TSC4000. Ale z ponad 300 francuskimi dostawcami poziomu pierwszego, zaangażowanymi w łańcuch dostaw na rzecz śmigłowców H225M, umowa przysporzy korzyści także różnym małym i średnim przedsiębiorstwom. VSR700 jest oparty na lekkim wiropłacie Cabri G2 zbudowanym przez lokalną firmę Hélicoptères Guimbal, należącą do sektora małych i średnich przedsiębiorstw.


VSR700 (fot. Jerome Deulin/Airbus)

Dostawy pierwszych śmigłowców H225M objętych nowym zamówieniem mają nastąpić w 2024 r. i zaspokoić potrzeby Sił Powietrzno-Kosmicznych oraz pozwolić na długo oczekiwaną wymianę śmigłowców Puma.

Dzięki modułowej i wszechstronnej konfiguracji, umożliwiającej integrację różnorodnego wyposażenia, H225M znajdzie zastosowanie w szerokim zakresie misji wojskowych, w tym do bojowych poszukiwań i ratownictwa (C/SAR), ewakuacji medycznej, wsparcia ludności w sytuacjach kryzysowych i szkolenia taktycznego. Będąc przypisane do bazy Sił Powietrzno-Kosmicznych w Cazaux w południowo-zachodniej Francji, nowe wiropłaty zostaną rozmieszczone w całym kraju oraz będą wspierać francuskich żołnierzy za granicą.

Przy 104 śmigłowcach w służbie i z ponad 143 000 godzin nalotu wykonanego do tej pory, H225M jest uznaną, sprawdzoną operacyjnie, wszechstronną i niezawodną maszyną dla wojsk na całym świecie. Jedną z podstawowych zalet tego 11-tonowego śmigłowca jest możliwość tankowania podczas lotu, sprawdzona już przez francuskie i brazylijskie siły powietrzne.

Bezzałogowiec VSR700, zaprojektowany do współdziałania z innymi statkami powietrznymi bazowania pokładowego, powstaje w ramach programu SDAM (Système de drone aérien de la Marine) dla Francuskiej Marynarki Wojennej. VSR700, wywodzący się ze śmigłowca Cabri G2 firmy Hélicoptères Guimbal, to bezzałogowy system latający o maksymalnej masie startowej 500-1000 kg. Zapewnia najlepszy kompromis między ładownością, wytrzymałością i kosztami operacyjnymi. Może być nosicielem wielu pełnowymiarowych sensorów morskich, utrzymywać się w powietrzu przez dłuższy czas i działać z istniejących okrętów, równolegle do załogowych śmigłowców i ma niewielkie wymagania logistyczne. Pierwszy prototyp VSR700 wykonał dziewiczy lot w 2020 roku i niedawno zaczął rozszerzać zakres lotów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony