Francja podpisała kontrakt na ulepszenie śmigłowców NH90 TTH dla Wojsk Specjalnych
NHIndustries i firmy partnerskie (Airbus Helicopters, Leonardo i Fokker) podpisały z NATO Helicopter Management Agency (NAHEMA) umowę na opracowanie ulepszonej wersji śmigłowca NH90 Tactical Troop Helicopter (TTH) dla francuskich sił specjalnych (konfiguracja TFRA 2). Zgodnie z warunkami kontraktu produkcyjnego partia 10 NH90 już zamówionych przez francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych za pośrednictwem Generalnej Dyrekcji Uzbrojenia (DGA) zostanie doprowadzona do nowego standardu na początku 2025 roku.
Nowe funkcjonalności zapewnią znaczny wzrost zdolności operacyjnych śmigłowca i uczynią z NH90 jeden z najbardziej zaawansowanych taktycznych środków transportu wojsk, szczególnie w trudnych warunkach, takich jak tereny piaszczyste, w śniegu lub mgle. Częścią nowej konfiguracji TFRA 2 będzie elektrooptyczny system nowej generacji EuroFLIR™ firmy Safran z wyświetlaczami i elementami sterującymi dla pilotów, komandosów, strzelców i loadmasterów. Sensory zapewnią dane wyjściowe umożliwiające aktualizację planowania misji przewożonego pododdziału na podłączonych ekranach lub tabletach aż do momentu opuszczenia przez desant pokładu śmigłowca.
Maszynę w wersji TFRA 2 wyróżniać będą też ulepszony kokpit załogi, nowy system szybkorozłącznych drzwi składanych i nowa belka z liną desantową, zapewniające żołnierzom możliwość opuszczania śmigłowca przez tylną rampę pod osłoną ognia prowadzonego z obu burt przez strzelców pokładowych. Uzupełnienie istniejącego wyposażenia NH90, takiego jak karabiny maszynowe M3M oraz zewnętrzne zbiorniki paliwa, stanowić będą nowej generacji cyfrowa mapa 3D, składane stopnie do wsiadania na pokład i dodatkowe punkty kotwiczenia lin desantowych na suficie.
W drugim etapie unowocześnienia przewiduje się instalację systemu obserwacji w rozproszonej aperturze (Distributed Aperture System - DAS) złożonej z kamer na podczerwień wyświetlających obraz 3D w nowym cyfrowym wyświetlaczu montowanym na hełmach pilotów, zapewniającego bezprecedensowy poziom wsparcia ich pracy podczas lotów przy słabej widoczności, tym samym znacznie poprawiającego zdolności operacyjne NH90 w trudnych warunkach.
Nathalie Tarnaud-Laude, szefowa programu NH90 w Airbus Helicopters i prezes NHIndustries, powiedziała: „Ta modernizacja wprowadza do NH90 nowe technologie cyfrowe, które sprawią, że będzie on jeszcze lepiej nadawał się do działań w trudnych warunkach, z jakimi mogą dziś się zmierzyć siły specjalne. Nie możemy się doczekać, kiedy wdrożymy ją we francuskiej armii i zaoferujemy następnym użytkownikom NH90”.
Komentarze