Przejdź do treści
Źródło artykułu

Demonstrator szybkiego wirolotu Racer celująco zaliczył przegląd projektu wstępnego

Airbus Helicopters kontynuuje prace rozwojowe demonstratora technologii Racer (Rapid And Cost-Efficient Rotorcraft – szybki i ekonomiczny wiropłat) finansowanego ze środków H2020 Unii Europejskiej w ramach programu Clean Sky 2, którego celem jest zapewnienie najlepszego kompromisu między prędkością, efektywnością kosztową, zrównoważonym rozwojem i osiągami misji.

Po walidacji konfiguracji aerodynamicznej demonstratora w ubiegłym roku, kluczowe podzespoły pomyślnie przeszły przegląd projektu wstępnego (PDR), co umożliwiło rozpoczęcie produkcji pierwszych komponentów. Planuje się, że montaż końcowy prototypu rozpocznie się w czwartym kwartale 2019 r.

„Chciałbym podziękować wszystkim naszym europejskim partnerom za ich doskonałą pracę i za zaangażowanie w ten fantastyczny projekt”, powiedział Tomasz Krysiński, szef badań i innowacji Airbus Helicopters. „Przegląd projektu wstępnego jest znaczącym osiągnięciem programu Racer, ponieważ pozwala ostatecznie ustalić interfejsy i trójwymiarowe modele głównych podzespołów przed szczegółowym projektowaniem i produkcją kluczowych komponentów”.

Jako pierwsze będą wyprodukowane elementy, których wytworzenie jest najbardziej czasochłonne. Zespoły pracowników Airbus Helicopters rozpoczęły już produkcję wału przenoszącego napęd do śmigła pchającego, jednego z najbardziej innowacyjnych komponentów Racera. Innymi kluczowymi podzespołami są: obudowa przekładni śmigła pchającego, zamówiona i produkowana przez włoską Avio Aero (wchodzącą w skład GE Aviation), i tytanowa struktura skrzydła, którą zajmuje się GE Aviation Integrated Systems z Hamble, w Wielkiej Brytanii. Rumuńska INCAS / Romaero już rozpoczęła produkcję kompozytowych paneli bocznych kadłuba Racera, a hiszpańska Aernnova – podstawowej struktury elementów ogona.

Wraz z partnerami Airbus Helicopters dopracowuje obecnie zakres przyszłych lotów demonstracyjnych Racera w programie Clean Sky 2, które rozpoczną się w 2020 i obejmą około 200 godzin lotu. Pierwsza część skupi się na stopniowym zwiększaniu parametrów lotu i na ocenie kluczowych docelowych osiągów, a także prędkości, właściwości pilotażowych, stateczności i aerodynamiki. Druga faza będzie miała na celu wykazanie, że wirolot jest odpowiedni do wykonywania potencjalnych misji, w których większa prędkość i efektywność przyniosłyby istotną wartość dodaną, takich jak ratownictwo medyczne (EMS), poszukiwanie i ratownictwo (SAR) i transport prywatny. Druga faza prób w locie pozwoli również na dopracowanie procedur lotu przy niskim poziomie emitowanego hałasu, unikatowych dla konstrukcji demonstratora Racera.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony