H225M Caracal ląduje w Polsce przed MSPO 2016
Airbus Helicopters zaprezentuje się imponująco na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO), który odbędzie się w Kielcach w dniach 6-9 września 2016 r. Podkreślając szeroki asortyment produktów, firma zaprezentuje na wystawie statycznej śmigłowiec H225M Caracal, który wylądował wczoraj w Kielcach po przebazowaniu z Francji, wraz z Tiger’em HAD oraz H145M. Obecność Airbus Helicopters na wystawie jest odzwierciedleniem ambicji Airbus Group „Make In Poland”, czyli globalnego zobowiązania do długofalowej współpracy w kraju.
H225M Caracal wstępnie wybrany przez polski rząd to ciężki, nowoczesny i sprawdzony w boju śmigłowiec, zdolny do wykonywania najszerszej gamy misji od operacji specjalnych, po bojowe poszukiwanie i ratownictwo, transport taktyczny oraz ewakuacja ofiar i rannych. W służbie sił zbrojnych Francji, Brazylii, Meksyku, Malezji, Tajlandii wykazał swoją niezawodność, nawet w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych. Kuwejt jest najnowszym członkiem społeczności użytkowników Caracali. Ministerstwo Obrony Kuwejtu złożyło zamówienie na 30 H225M Caracal w ubiegłym miesiącu.
W tandemie z H225M prezentowany będzie wielozadaniowy śmigłowiec szturmowy Tiger HAD, oferowany Polsce w ramach nadchodzącego programu zakupowego „Kruk”. Zaprojektowano go pod kątem rozpoznania bojowego, eskorty powietrznej lub naziemnej, walki powietrznej, wsparcia ogniowego oraz niszczenia pojazdów pancernych – w dzień i w nocy oraz w niesprzyjających warunkach. Tiger potwierdził swoją wartość bojową podczas misji w Afganistanie, Republice Środkowoafrykańskiej, Libii i Mali.
Po raz pierwszy na MSPO w Kielcach podziwiać będzie można prawdziwy śmigłowiec H145M niemieckich sił zbrojnych. Certyfikowany w 2015 r. H145M to najnowszy członek rodziny 4-tonowych, dwusilnikowych wiropłatów Airbus Helicopters, który oferuje dużą sprawność i elastyczność bojową, zwłaszcza na dużych wysokościach i w gorącym klimacie. W wersji wojskowej ten ekonomiczny i wszechstronny śmigłowiec lekki spełnia wymogi szerokiego spektrum misji, od wsparcia logistycznego do bojowego.
Poza silną reprezentacją śmigłowców, na stoisku Airbus Group podczas MSPO będzie można zapoznać się z wieloma najwyższej klasy produktami dywizji obronnej i kosmicznej – największej europejskiej firmy obronno-kosmicznej i drugiej co do wielkości korporacji kosmicznej na świecie.
A330 MRTT to jedyny dostępny dziś strategiczny wielozadaniowy samolot transportowo tankujący. Ogromna 111 tonowa podstawowa pojemność zbiornika paliwa samolotu A330-200, z którego się wywodzi, pozwala A330 MRTT wypełniać misje tankowania powietrze-powietrze, bez konieczności zastosowania jakiegokolwiek dodatkowego zbiornika paliwa. A330 MRTT oferowany jest ze sprawdzonymi systemami tankowania w powietrzu, w tym produkowanymi przez Airbus Defence and Space: zaawansowanym sztywnym przewodem do tankowania, podskrzydłowymi zasobnikami z przewodami elastycznymi czy zamontowanym w kadłubie zestawem do tankowania z przewodu elastycznego.
Dzięki szerokiemu kadłubowi, A330 MRTT może również być używany jako klasyczny samolot transportowy zdolny do przewożenia maksymalnie 300 żołnierzy albo ładunku do 45 ton. Można gorównież łatwo przekonfigurować i wyposażyć w 130 noszy na potrzeby ewakuacji medycznej (wersja MEDEVAC).
Airbus zademonstruje również model samolotu Eurofighter Typhoon – najbardziej zaawansowanego wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji dostępnego na rynku. Reprezentuje szczyt europejskiej współpracy nad technologiami w dziedzinie awioniki, aerodynamiki, materiałów, technik produkcyjnych oraz silników. Dotychczas zamówiono 599 myśliwców Eurofighter Typhoon, co czyni ten program współpracy wojskowej największym w Europie. Do tej pory 8 państw stanowi rodzinę użytkowników Eurofightera. Eurofighter Typhoon to operacyjnie sprawdzony element przewagi powietrznej NATO, Europy, Bliskiego Wschodu. Był wielokrotnie rozmieszczany w ramach takich misji jak Baltic Air Policing przez hiszpańskie, niemieckie, brytyjskie i włoskie siły powietrzne.
Wielozadaniowy samolot szkolno-treningowy Orlik (MPT) to polski lider wśród samolotów szkolenia wojskowego, produkowany i serwisowany przez Airbus Group w Polsce. Idealnie odpowiada na potrzeby szkolenia w etapach od podstawowego do zaawansowanego. Dysponuje w pełni zintegrowaną cyfrową awioniką i nowym systemem kontroli lotu.
Airbus Group ma również duży wkład w polską działalność w przemyśle kosmicznym. Ostatnim osiągnięciem na tym polu było ogłoszenie przez firmę w czerwcu 2016 r. budowy kompleksu pomieszczeń czystych w podwarszawskich zakładach. Tym samym wzmocniono potencjał polskiej fabryki w zakresie produkcji satelitów. Pomieszczenia czyste będą początkowo wykorzystywane do produkcji wiązek, istotnego elementu dla łączenia różnych elektronicznych komponentów satelitarnych. W przyszłości mogą być wykorzystywane do montażu bardziej złożonych urządzeń do satelitów i wyrzutni lub nawet małych satelitów.
Na MSPO zostanie też przedstawiony satelita obserwacyjny Astrobus S Earth. Astrobus S to idealne połączenie kompaktowych wymiarów i wydajności. Najnowsza generacja satelitów do obserwacji Ziemi do aplikacji o bardzo wysokiej rozdzielczości (VHR) łączy w sobie zalety małej masy systemu (tylko około 400 kg) ze świetnymi osiągami większej platformy satelitarnej do obserwacji Ziemi.
Airbus Group jest partnerem polskiej branży lotniczo-kosmicznej od niemal dwóch dekad. Zapewniając przeszło 900 bezpośrednich miejsc pracy, Grupa i jej dostawcy są już zaangażowani w wiele projektów współpracy w Polsce, mając za cel zatrudnienie bezpośrednio i pośrednio 6000 osób w kraju w nadchodzących latach. Centrum inżynieryjne firmy w Łodzi i nawiązanie współpracy badawczorozwojowej z uczelniami technicznymi, a także małymi i średnimi przedsiębiorstwami w Polsce, pozwala Airbus Helicopters na prowadzenie przełomowych, innowacyjnych projektów w ścisłej współpracy z lokalnymi podmiotami, tak by wspierać rozwój zaawansowanych technologii przyszłości.
Zapraszamy do odwiedzenia Airbus Group na MSPO w Hali F, stanowisko ZF-6.
Przeczytaj również:
Tygrys wylądował w Targach Kielce
Komentarze