Modernizacja systemów łączności i zarządzania misją floty australijskich samolotów wielozadaniowych MRTT

A330 MRTT należący do Royal Australian Air Force w locie (fot. Airbus)

Airbus został wybrany przez Związek Australijski do opracowania modernizacji systemu łączności i zarządzania misją dla floty samolotów A330 Multi-Role Tanker Transport (MRTT) Royal Australian Air Force (RAAF). Zakres prac, który spełni potrzeby sił powietrznych w odniesieniu do nowych wymagań operacyjnych, przewiduje wdrożenie dodatkowych zdolności komunikacyjnych oraz ulepszonych systemów zarządzania, co pozwoli doprowadzić samoloty go do najnowszego standardu A330 MRTT.

W fazie 1, podzielonej na dwa kontrakty, inżynierowie Airbusa zajmą się projektowaniem, rozwojem i integracją systemów przed przeglądem ich gotowości do wdrożenia Critical Design Review. W fazie 2 pracownicy Airbusa zainstalują nowości i dostarczą prototyp samolotu KC-30 (nazwa przyjęta w RAAF dla A330 MRTT) do wykorzystania podczas certyfikacji i kwalifikacji typu, przed sfinalizowaniem całości umowy i dostawą kompletu zestawów modyfikacyjnych dla całej floty KC-30. Użytkownik wojskowy zajmie się modernizacją pozostałych maszyn MRTT.

Ponadto Airbus zapewni pakiety danych i wsparcie techniczne, niezbędne do zaktualizowania istniejącego pełnego symulatora lotu RAAF A330 MRTT (FFS), zintegrowanego trenażera IPT do nauki procedur oraz trenażera PTT konsoli zdalnego operatora tankowania (Remote Air Refuelling Operator RARO). Celem tak zaprojektowanej modernizacji jest zapewnienie przystępnego cenowo rozwiązania, wdrażającego we flocie KC-30A RAAF najnowsze rozwiązania techniczne oferowane przez Airbusa, spełniające aktualne wymagania interoperacyjności australijskich sił zbrojnych i ich sojuszników.

Atutem KC-30A MRTT są dwa rodzaje systemów tankowania w powietrzu: zaawansowany system wysięgnika (boomu) zamontowany na ogonie samolotu oraz para sterowanych całkowicie elektrycznie zasobników z wężem i zaworami montowana pod każdym skrzydłem. Systemy te są kontrolowane przez operatora, pracującego w kokpicie załogi, który obserwuje przebieg tankowania na ekranach 2D i 3D. KC-30A może przenosić 111 ton paliwa i przekazać w locie część tego ładunku innym kompatybilnym statkom powietrznym, w tym kolejnym KC-30A.

Bazujący na konstrukcji odnoszących sukcesy rynkowe samolotów pasażerskich A330-200,  których na świecie eksploatowanych jest ponad 1700, A330 MRTT łączy w sobie zaawansowaną technologię tankowca nowej generacji z doświadczeniem operacyjnym wyniesionym z ponad 200000 godzin spędzonych w powietrzu. W sumie klienci wojskowi zamówili 61 samolotów A330 MRTT, z których 45 zostało już dostarczonych i jest użytkowanych.

Źródło: Airbus Defence and Space
comments powered by Disqus