Frontex wybiera Airbusa i IAI do realizacji morskiego nadzoru powietrznego za pomocą zdalnie sterowanych samolotów

Heron firmy IAI - morski wariant bezzałogowca (fot. Airbus)

Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) zawarła kontrakt z Airbus Defence and Space Airborne Solutions (ADAS), spółką w 100% zależną od Airbus Defence and Space, będącą światowym liderem rynku usług RPAS, oraz jej długoletnim partnerem Israel Aerospace Industries (IAI). Kontrakt dotyczy świadczenia usług nadzoru akwenów morskich z użyciem zdalnie sterowanych statków powietrznych kategorii MALE (Medium Altitude Long Endurance).

Usługa będzie świadczona w Grecji i /lub we Włoszech i/lub na Malcie na mocy umowy ramowej. Obejmie ona zapewnienie platformy RPAS z wyposażeniem oraz częściami zamiennymi, sprzętu łączności i pasma telekomunikacyjnego oraz wszystkich niezbędnych ekspertów zarządzających systemem i zapewniających wsparcie operacyjne. Na mocy umowy Airbus i IAI będą wykonywać misje uprzednio zaplanowane oraz loty doraźne.

Do świadczenia usługi zostanie użyty morski wariant bezzałogowca Heron firmy IAI, obsługujący wielu klientów na całym świecie, wywodzący się ze znanej „rodziny Heronów”, której reprezentanci wykonali już ponad 450 000 godzin lotów w dzień i nocy, w każdych warunkach pogodowych. Heron w pełnej konfiguracji operacyjnej może spędzić w powietrzu ponad 24 godziny. Pozwala tworzyć w czasie rzeczywistym kompleksowy obraz sytuacji nawodnej w obszarach zainteresowania, np. w kontekście skoordynowanych europejskich działań monitorujących.

Bezzałogowiec będzie odpowiednio wyposażony (np. w głowicę elektrooptyczną do obserwacji w dzień i w podczerwieni do celów nocnych, morski radar patrolowy wyprodukowany przez IAI i system automatycznej identyfikacji jednostek pływających), odpowiedni sprzęt łączności oraz system sterowania i wsparcia misji z ziemi. Heron podczas lotu w zasięgu wzroku (LOS) wykorzystuje bezpośrednie łącze radiowe i płynnie przechodzi do sterowania za pośrednictwem łącza satelitarnego, gdy rozpoczyna lot poza zasięgiem wzroku (BLOS). Pozwala to przesyłać informacje w czasie rzeczywistym lub gdy musi latać na małej wysokości nad morzem. Informacje uzyskiwane za pośrednictwem RPAS będą przekazywane do centrum dowodzenia i kontroli Fronteksu, a także do odpowiednich ośrodków straży wybrzeża/granicznej.

Aby potwierdzić i podkreślić zalety bezzałogowych systemów latających w dziedzinie precyzyjnego i długotrwałego nadzoru w ostatnich latach z powodzeniem przeprowadzono liczne próby poligonowe. Morska wersja Herona służy między innymi izraelskiej Marynarce Wojennej jako istotny środek patrolowy, od wielu lat skutecznie wykonując zadania rozpoznawcze i ochronne.

Mike Hoofdmann, dyrektor generalny ADAS, podkreślił, że umowa na usługę długoterminowego nadzoru morskiego dla Frontexu to kolejny kamień milowy w rozwoju firmy, pozwalający rozszerzyć portfolio kompetencji ponad świadczone dotąd bezzałogowcami usługi dla klientów wojskowych również na instytucje cywilne, takie jak Frontex i być może inne agencje. „Zawarty kontrakt daje nam możliwość udowodnienia naszych możliwości na szczeblu europejskim. Wraz z naszym partnerem IAI podejmujemy istotne zobowiązanie na rzecz monitorowania i bezpieczeństwa europejskich granic zewnętrznych, przyczyniając się w ten sposób do stabilności kontynentu”, dodał Hoofdmann.

„IAI z zadowoleniem przyjmuje podpisanie kontraktu z Frontexem, na bazie morskiego wariantu Herona. Heron z powodzeniem wypełnił wszystkie swoje dotychczasowe misje, przekraczając oczekiwania operatorów. Możliwość wykonywania lotów w przestrzeni powietrznej Europy to ważny postęp dla IAI i solidny dowód na to, że RPAS są zdolne do latania po trasach cywilnych. Wierzę, że ten kontrakt otworzy przed nami kolejne rynki cywilne”, powiedział wiceprezes IAI i dyrektor generalny Military Aircraft Group, Moshe Levy.

Źródło: Airbus Defence and Space
comments powered by Disqus