Przejdź do treści
A350-941 należący do Air France - tankowanie SAF (fot. Air France)
Źródło artykułu

Air France poleciał z Nicei do Paryża na zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF)

Linie lotnicze Air France, koncern paliwowy TotalEnergies, port lotniczy w Nicei oraz władze regionu Nicea-Lazurowe Wybrzeże połączyły siły, aby zrealizować pokazowy lot na trasie Nicea-Paryż (Orly) z wykorzystaniem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).

Podczas wspomnianego rejsu, silniki samolotu były napędzane mieszanką paliwa, która w trzydziestu procentach składała się z SAF, wyprodukowanego przez francuski koncern petrochemiczny TotalEnergies, a jako surowiec wykorzystano odpady i pozostałości wygenerowane przez gospodarkę o obiegu zamkniętym, między innymi zużyty olej spożywczy. Domieszka 30 procent wspomnianego paliwa na trasie Nicea-Paryż oznacza redukcję emisji z jednego lotu o 3 tony CO2.

Przedsięwzięcie zostało zrealizowane w ramach „Dni Transformacji Nicei” (Nice Transition Days) – międzynarodowej konferencji poświęconej innowacjom ekologicznym i rozwiązaniom, które mają przyspieszyć zeroemisyjność gospodarki regionu. Gospodarzem i jednym z organizatorów wydarzenia był Métropole Nice Côte d'Azur.* 

Wykorzystanie alternatywnego paliwa do operacji lotniczej z drugiego co do wielkości lotniska we Francji, które znajduje się w turystycznym regionie, miało na celu podkreślenie ambicji władz i prywatnych przedsiębiorstw, aby wspólnie dążyć do dekarbonizacji podróży lotniczych, przy jednoczesnym dalszym wsparciu gospodarki i rozwoju przemysłu turystycznego. To wspólne przedsięwzięcie ilustruje potrzebę współpracy w celu połączenia celów gospodarczych i społecznych z transformacją energetyczną.

Zasilany z użyciem SAF lot relacji Nicea-Paryż stanowi kolejną wspólną realizację we współpracy Air France i TotalEnergies. W maju tego roku obie firmy przeprowadziły pierwszy lot długodystansowy na zrównoważonym paliwie lotniczym, wyprodukowanym we Francji. Teraz obaj partnerzy wykonali kolejny wspólny krok na drodze rozwoju produkcji tych paliw we Francji, co jest podstawowym warunkiem ich większej dostępności i szerokiego rozpowszechnienia.

Biopaliwo użyte do tego lotu zostało wyprodukowane przez TotalEnergies z odpadów i pozostałości generowanych przez gospodarkę o obiegu zamkniętym, między innymi ze zużytych olejów spożywczych i posiada certyfikat ISCC-EU (International Sustainability & Carbon Certification) przyznany przez niezależny organ. Domieszka 30 procent wspomnianego paliwa na trasie Nicea-Paryż oznacza redukcję emisji z jednego lotu o 3 tony CO2.

Air France rozpoczął pierwsze próby z wykorzystaniem paliw alternatywnych do lotów komercyjnych w 2014 roku i od tamtej pory intensywnie inwestuje w innowacje i współpracuje z naukowcami nad rozwojem tej dziedziny. W maju 2021 linia odbyła pierwszy międzykontynentalny lot z użyciem SAF na trasie z Paryża do Montrealu. Do jego realizacji zastosowano mieszankę, która w 16 procentach składała się ze zrównoważonego paliwa, co pozwoliło zredukować emisję z lotu o 20 ton CO2. Program Air France na rzecz zrównoważonego rozwoju pod nazwą „Horyzont 2030” zakłada między innymi obniżenie do 2030 roku emisji CO2 o 50%, co będzie można osiągnąć przede wszystkim poprzez inwestycje w paliwooszczędne samoloty i wykorzystanie paliw alternatywnych.

Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) jest aktualnie dostępną technologią, która pozwala osiągnąć znaczną redukcje emisji dwutlenku węgla. SAF nadaje się do bezpośredniego zastosowania w silnikach samolotów i istniejącej infrastrukturze do tankowania i magazynowania na lotniskach, bez konieczności żadnych modyfikacji. Wdrażanie tego paliwa poprzez linie lotnicze na całym świecie jest aktualnie najbardziej skutecznym sposobem obniżenia emisji pochodzących z lotnictwa, ponieważ SAF generuje średnio o 80% mniej CO2 w całym cyklu życia.

Organizacja Métropole Nice Côte d'Azur zobowiązała się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych w regionie o 55% do roku 2030, realizując z pomocą TotalEnergies własną transformację energetyczną, z wykorzystaniem obecnie dostępnych rozwiązań uwzględniających m.in. energię wiatrową i słoneczną. TotalEnegies dostosowuje swoje obiekty produkcyjne i współdziała w zakresie zielonego wzrostu z Métropole Nice Côte d'Azur. Ambicją TotalEnergies jest transformacja w koncern multienergetyczny produkujący zieloną energię przy zerowej emisji CO2 do 2050 roku.

* Métropole Nice Côte d'Azur to publiczną organizacją terytorialna skupiona wokół Nicei, która zajmuje się współpracą międzygminną w regionie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony