Śmigłowiec AW169 zdobył certyfikat EASA
Pierwszy od ponad 30 lat całkowicie nowy śmigłowiec w swojej kategorii gotowy, aby wejść do służby
- Oznacza to uzyskanie gotowości operacyjnej całej rodziny najnowszej generacji śmigłowców AgustaWestland
- Doskonałe zdolności i innowacje dostępne w mniej niż 5 lat
- Ponad 150 śmigłowców, z zastosowaniem do różnych misji, sprzedanych klientom na całym świecie
Finmeccanica-AgustaWestland ogłosiła, że 15 lipca br. najnowszej generacji śmigłowiec AW169 uzyskał certyfikat typu wydany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Teraz rozpoczną się dostawy pierwszych produkcyjnych egzemplarzy tego śmigłowca.
AgustaWestland uzyskała certyfikat typu EASA w ciągu mniej niż 5 lat od uruchomienia programu AW169. Było to możliwe dzięki bliskiej współpracy między zespołami EASA i AgustaWestland. Wprowadzając AW169, AgustaWestland odpowiedziała na zapotrzebowanie rynku na nowej generacji uniwersalny lekki średni dwusilnikowy śmigłowiec. Firma osiągnęła wyznaczony cel znacznie skracając czas wprowadzenia AW169 na rynek, jednocześnie spełniając najbardziej rygorystyczne wymogi operacyjne i bezpieczeństwa stawiane przez organy certyfikacyjne i branżę śmigłowcową.
4,6 tonowy AW169 to pierwszy od ponad 30 lat najnowszy w swojej kategorii wagowej śmigłowiec, który wszedł na rynek. Wyznacza on nowe standardy w zakresie certyfikacji i bezpieczeństwa, a przyznany certyfikat EASA oznacza uzyskanie gotowości operacyjnej całej rodziny śmigłowców AgustaWestland.
Pierwsze śmigłowce AW169 zostaną dostarczane z linii montażu końcowego znajdującej się w zakładzie AgustaWestland w Verigate (Włochy). Druga linia montażu końcowego AW169 powstanie w oddziale AgustaWestland w Philadelphii (USA). Brytyjski zakład AgustaWestland w Yeovil odgrywa kluczową rolę w produkcji łopat wirnika i przekładni śmigła ogonowego, zaś PZL-Świdnik zaangażowany jest w program poprzez wytwarzanie zespołów układu sterowania lotem. W ośrodku szkoleniowym AgustaWestland w Sesto Calende (Włochy) jest dostępny trenażer klasy FTD (Flight Training Device) oraz symulator do nauki obsługi technicznej śmigłowca. Pełny symulator lotu klasy FFS poziom D (Full Flight Simulator, Level D) będzie dostępny w 2016 r.
Do tej pory klienci na całym świecie zamówili już ponad 150 śmigłowców AW169, włączając w to umowy ramowe i opcje. Zamówienia dotyczą szerokiej gamy różnych wersji, w tym pasażerskiej, wielozadaniowej, pogotowia lotniczego, transportu morskiego oraz do zadań organów chroniących porządek publiczny. Śmigłowce AW169, będąc maszynami tzw. podwójnego zastosowania, mogą być z powodzeniem wykorzystywane do misji parapublicznych i rządowych, jak i realizować szeroki zakres zadań spełniających wymagania sił zbrojnych.
Komentarze