Raport końcowy dotyczący katastrofy B738 FlyDubai w Rostowie nad Donem

B738 (A6-FDN) FlyDubai tuż przed katastrofą. Źródło: Flightradar24.com

Rosyjski Międzypaństwowy Komitet Lotniczy (MAK) opublikował raport końcowy dot. katastrofy B738 FlyDubai (znaki rejestracyjne A6-FDN) do której doszło 19 marca 2016 r. o godz. 00:41 UTC na lotnisku w Rostowie nad Donem.  Na pokładzie samolotu, który wykonywał rejs FZ-981 z Dubaju, znajdowało się 55 pasażerów i 7 członków załogi – wszyscy zginęli.

Jako główną przyczynę wypadku śledczy określili utratę kontroli przez pilotów nad samolotem, ale podkreślali również psychologiczne czynniki, które miały wpływ na decyzje podjęte przez lotników w krytycznych momentach lotu.

Zgodnie z informacjami zawartymi w dokumencie, z powodu trudnych warunków atmosferycznych, w tym turbulencji i porywistego wiatru, piloci wykonali odejście na drugi krąg i wtedy stracili kontrolę nad samolotem. Statek powietrzny prawie pionowo wbił się w ziemię zabijając wszystkich na pokładzie. Jako główne czynniki, które doprowadziły do wypadku, MAK wskazał nieprawidłową konfigurację statku powietrznego i działania załogi, w tym kapitana, który utracił świadomość sytuacyjną podczas lotu według wskazań przyrządów w nocy.

Wśród czynników przyczyniających się do wypadku znalazły się brak „psychologicznej gotowości” załogi do wykonania drugiego go around. Badacze stwierdzili, że po pierwszym nieudanym podejściu, kapitan doświadczył „stresu emocjonalnego”, ponieważ obawiał się, że może potencjalnie przekroczyć swój czas czynności lotniczych na lot powrotny. Gdyby do tego doszło, byłoby to wbrew zaleceniom linii, która wymagała aby priorytetowo traktować lądowanie na lotnisku docelowym.

Kapitan również nie zareagował na podpowiedzi pierwszego oficera, a dodatkowo załoga była przemęczona co wpływało na jakość podejmowanych pilotów decyzji.

Pełny raport końcowy dotyczący wypadku B738 FlyDubai dostępny jest tutaj (LINK)

Źródło: AeroTime
comments powered by Disqus