O ile cofnęła się branża lotnicza w 2020 r.?

Samoloty przechowywane na australijskiej pustyni, fot. NT News

W ostatnich latach, dane napływające z sektora lotniczego poprawiały się każdego roku. Koszty były niższe, bilety tańsze, a ludzie więcej podróżowali. Ale zwykle co jakiś czas pojawia się kryzys, który wprowadza zamieszanie na całym rynku. Ten z 2020 r., spowodowany pandemią COVID-19, nie był wyjątkiem.

Ruch lotniczy i przychody zmniejszyły się drastycznie i przez kilka miesięcy wyglądało na to, że cały świat się zatrzymał. Teraz, kiedy rok 2020 się skończył, możemy spojrzeć wstecz, sprawdzić statystyki i obliczyć, gdzie znalazła się branża i jak bardzo się cofnęła. Do jakiego roku zatem można porównać różne wyniki roku 2020?

Ruch pasażerski - 1999 (- 67%)


Według Cirium Airline Insights Review, globalne przychody w ujęciu pasażerokilometra (RPK) w 2020 r. znalazły się na poziomie ostatnio obserwowanym w 1999 r. To prawda. Jednak RPK to tylko jedna z wielu możliwych statystyk.

Regularne loty - 1994

Jeszcze bardziej zmniejszyła się łączna liczba wykonanych regularnych lotów. 1994 był ostatnim rokiem, w którym na lotniskach odnotowano tak mało przylotów, jak w 2020 r. Liczba ta nie obejmuje lotów nierozkładowych, ponieważ są one znacznie trudniejsze do śledzenia.

Liczba pasażerów - 2004 (- 60%)

Według analizy ICAO, rok 2020 jest porównywalny z rokiem 2004. Kluczową miarą jest tutaj liczba pasażerów - kolejny wskaźnik, który spadł do poziomu obserwowanego ostatnio prawie dwie dekady temu, kiedy świat wychodził z kryzysu po wydarzeniach z 11 września 2001 r.

Loty międzynarodowe – 1998, loty krajowe - 2005


Ponieważ granice w wielu krajach świata pozostawały zamknięte przez większość ubiegłego roku, liczba podróży międzynarodowych zmniejszyła się znacznie bardziej niż krajowych.

Aktywne samoloty - 2015

Flota samolotów komercyjnych znacznie się zmniejszyła się ponieważ wielu przewoźników uziemiło swoje samoloty i przebazowało je na lotniska, gdzie były przechowywane na czas pandemii. Pod koniec marca 2020 r., czyli w szczytowym momencie kryzysu, liczba aktywnych samolotów osiągnęła zaledwie 12 tysięcy. Status aktywny nie oznacza, że samolot wykonywał loty, tylko, że po prostu nie znajdował się na ziemi przez dłuższy czas.

Emisja CO2 - 1965

Z drugiej strony ograniczenie ruchu oznacza mniejszy wpływ na środowisko. Według raportu Global Carbon Project, emisje CO2 z samolotów zmniejszyły się w 2020 r. o ok. 75%, co doprowadziło je do poziomu obserwowanego ostatnio w połowie lat 60. Całkowita redukcja emisji w 2020 r. była znacznie mniejsza, ponieważ lotnictwo przyczyniło się tylko do mniej niż 3% globalnego CO2.

Źródło: AeroTime
comments powered by Disqus