Jak długo Emirates utrzyma A380 w swojej flocie?
Zmagania związane z rozwojem projektu Boeinga 777X rodzą pytania o status A380 Emirates, które mają zostać zastąpione przez najnowszą szerokokadłubową amerykańską konstrukcję (jednak ta nie została jeszcze certyfikowana). Linie Emirates posiadają największa na świecie flotę A380 (117 egzemplarzy, w tym jeden wycofany) i potwierdziły ostatnio swoje przywiązanie do tego piętrowego liniowca.
Super Jumbo będzie wykorzystywany do połowy lat trzydziestych XXI wieku – mówił w lutym Tim Clark, prezes Emirates. Jednak harmonogram wycofania odrzutowca może zostać opóźniony, ponieważ 7 kwietnia Clark ujawnił, że spodziewał się, że przewoźnik będzie latał na nich jeszcze dłużej. Deklaracje te związane są z niepewnością odnośnie pierwszych dostaw B777X, które mogą nie dojść do skutku przed 2025 r.
Oprócz opóźnień w wymianie A380, argumentów przemawiających za przedłużeniem służby tego typu jest więcej. Zwłaszcza, że linie Emirates niedawno wprowadziły klasę Premium Economy. „Jesteśmy w trakcie próby ustalenia, ile z naszej istniejącej floty możemy poddać takiej konwersji” - powiedział Clark. „Mówiąc całkiem szczerze, byliśmy absolutnie zszokowani popytem na miejsca Premium Economy”, dodał.
Największy operator Super Jumbo na świecie jednak rozważa rezygnację z tego typu i najwyraźniej planuje zastąpić go różnymi innymi modelami, w tym A350, B787 lub jeszcze nie posiadającym certyfikatu B777X. Ten ostatni może spowodować, że A380 ostatecznie odejdą na emeryturę. „Będziemy mieć uboższą, bardziej ekonomiczną i przyjazną dla środowiska flotę, która prawdopodobnie będzie obsługiwała większą o 30% liczbę miast”- skomentował Clark temat zastąpienia Super Jumbo.
Komentarze