IATA: Pierwszy raz liczba pasażerów przekroczyła 4 mld

Lotnisko w Hong Kongu

W 2017 r. ogólnoświatowa łączna liczba pasażerów w transporcie lotniczym po raz pierwszy przekroczyła cztery miliardy. 6 września, Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) ogłosiło statystyki branży za ubiegły rok podkreślając, że linie lotnicze połączyły rekordową liczbę miejsc na całym świecie, zapewniając w 2017 r. regularne usługi ponad 20 tys. parom miast, ponad dwukrotnie więcej niż w 1995 r.

Bezprecedensowy wzrost liczby pasażerów jest pochodną szeroko pojętej poprawy globalnych warunków gospodarczych i niższych średnich cen biletów lotniczych. "W 2000 r. przeciętny obywatel leciał raz na 43 miesiące, a w 2017 r. już raz na 22 miesiące "- powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.

Statystyki IATA:

• w ramach regularnych usług, w ubiegłym roku linie lotnicze z całego świata przewiozły 4.1 mld pasażerów, co stanowi wzrost o 7,3% w stosunku do 2016 r. (dodatkowe 280 mln podróży lotniczych)

• Linie lotnicze w rejonie Azji i Pacyfiku ponownie obsłużyły największą liczbę pasażerów. Rankingi regionalne (oparte na całkowitej liczbie pasażerów przewożonych w ramach regularnych usług przez linie lotnicze zarejestrowane w danym regionie):

  • 1.Azja-Pacyfik 36,3% udziału w rynku (1,5 mld pasażerów, co stanowi wzrost o 10,6% w porównaniu do roku 2016 r.)
  • 2. Europa - 26,3% udziału w rynku (1,1 mld pasażerów, wzrost o 8,2% w stosunku do 2016 r.)
  • 3. Ameryka Północna 23% udział w rynku (941,8 mln, wzrost o 3,2% w stosunku do 2016 r.)
  • 4. Ameryka Łacińska 7% udział w rynku (286,1 mln, wzrost o 4,1% w stosunku do 2016 r.)
  • 5. Bliski Wschód 5,3% udziału w rynku (216,1 mln, wzrost o 4,6% w stosunku do 2016 r.)
  • 6. Afryka 2,2% udziału w rynku (88,5 mln, wzrost o 6,6% w stosunku do 2016 r.).

1.Pierwsza piątka linii lotniczych (według pasażero-kilometrów):

  • 1. American Airlines (324 mln)
  • 2. Delta Air Lines (316,3 mln)
  • 3. United Airlines (311 mln)
  • 4. Emirates (289 mln)
  • 5. Southwest Airlines (207,7 mln)

2. Pięć największych par międzynarodowych / regionalnych par lotnisk pasażerskich znalazło się w regionie Azji i Pacyfiku:

  • 1. Hong Kong-Taipei Taoyuan (5,4 mln, wzrost o 1,8% od 2016 r.)
  • 2. Dżakarta Soekarno-Hatta-Singapur (3,3 mln, wzrost o 0,8% od 2016 r.)
  • 3. Bangkok Suvarnabhumi-Hongkong (3,1 mln, wzrost o 3,5% od 2016 r.)
  • 4. Kuala Lumpur-Singapur (2,8 mln, spadek 0,3% od 2016 r.)
  • 5. Hong Kong-Seoul Incheon (2,7 mln, spadek o 2,2% od 2016 r.)

3.Pięć najwiekszych par krajowych portów lotniczych również znalazło się w regionie Azji i Pacyfiku:

  • 1. Jeju-Seul Gimpo (13,5 mln, wzrost o 14,8% w stosunku do 2016 r.)
  • 2. Melbourne Tullamarine-Sydney (7,8 mln, wzrost o 0,4% od 2016 r.)
  • 3. Fukuoka-Tokio Haneda (7,6 mln, wzrost o 6,1% od 2016 r.)
  • 4. Sapporo-Tokio Haneda (7,4 mln, wzrost o 4,6% od 2016)
  • 5. Beijing Capital-Shanghai Hongqiao (6,4 mln, wzrost o 1,9% od 2016 r.)

4.Jednym z interesujących ostatnich uzupełnień raportu WATS (World Air Transport Statistics) jest ranking ruchu pasażerskiego według narodowości, dla podróży międzynarodowych i krajowych (pod uwagę było brane obywatelstwo pasażera, a nie kraj zamieszkania):

  • 1. Stany Zjednoczone (632 mln, co stanowi 18,6% wszystkich pasażerów)
  • 2. Chiny (555 mln lub 16,3% wszystkich pasażerów)
  • 3. Indie (161,5 mln lub 4,7% wszystkich pasażerów)
  • 4. Wielka Brytania (147 mln lub 4,3% wszystkich pasażerów)
  • 5. Niemcy (114,4 mln lub 3,4% wszystkich pasażerów)

Cargo:

Na całym świecie rynki cargo wykazały wzrost o 9,9% w zakresie tonokilometrów przewozu frachtu i poczty (FTK). Pierwsza piątka linii lotniczych uszeregowanych według liczby tonokilometrów przewozowych:

  • 1. FedEx (16,9 mld)
  • 2. Emirates (12,7 mld)
  • 3. UPS (11,9 mld)
  • 4. Qatar Airways (11 mld)
  • 5. Cathay Pacific Airways (10,8 mld)

Alianse lotnicze:

W 2017 r. pozycję największego sojuszu linii lotniczych utrzymał Star Alliance z 22% udziałem w regularnych lotach. Na kolejnych pozycjach znalazły się SkyTeam (19%) i Oneworld (16%).

Pełny raport IATA dostępny jest tutaj (LINK) (wersja płatna)

Źródło: AeroTime
comments powered by Disqus