Firma Exosonic zakontraktowała badania naddźwiękowych dronów-agresorów

Naddźwiękowe drony-agresory (fot. Exosonic)

Amerykański start-up Exosonic otrzymał kontrakt od Sił Powietrznych USA (USAF) na opracowanie demonstratora bezzałogowego statku powietrznego (UAV), którego celem byłoby działanie jako przeciwnik w misjach szkolenia pilotów.

Kontrakt został przyznany w ramach programu AFWERX, który finansuje innowacje dla przyszłych zastosowań sił powietrznych.

„Praca nad naddźwiękowymi UAV ma kluczowe znaczenie dla strategii naszej firmy ze względu na to, ile dowiemy się o projektowaniu, produkcji i utrzymaniu samolotów naddźwiękowych dzięki naszym pierwszym produktom UAV” – skomentował w oświadczeniu Norris Tie, dyrektor generalny Exosonic. „Przyniesie zyski, które będziemy mogli skierować z powrotem do naszej firmy i dać inwestorom, dostawcom i klientom pewność, że możemy dostarczyć na rynek samoloty naddźwiękowe, zanim ktokolwiek będzie musiał dokonać wielomiliardowej inwestycji”.

Firma Exosonic opracowuje obecnie samolot pasażerski, który może osiągnąć prędkość 1,8 macha i przewozić 70 pasażerów. W sierpniu 2020 roku firma otrzymała również kontrakt na wykorzystanie swojego samolotu jako naddźwiękowego Air Force One do transportu prezydenta Stanów Zjednoczonych.

Aby wyszkolić pilotów myśliwców, USAF potrzebują większych zdolności, niż są w stanie wytworzyć wewnętrznie. Wykorzystywanie samolotów bezzałogowych jako agresora w szkoleniu bojowym powinno zmniejszyć koszty i siłę roboczą potrzebną do utrzymania floty myśliwskiej do tej roli.

„Może to zaoszczędzić podatnikom miliony dolarów na szkolenia i zmniejszyć zużycie istniejących samolotów operacyjnych USAF, które służą jako agresorzy” – wyjaśnił Exosonic. „Naddźwiękowe bezzałogowe statki powietrzne umożliwią również pilotom myśliwców skoncentrowanie czasu lotu na szkoleniu zamiast latać jako wróg dla swoich kolegów pilotów.”

W ostatnich latach USAF polegały również na prywatnych wykonawcach, aby zapewnić swoim pilotom usługi powietrzne przeciwnika (ADAIR). W październiku 2019 r. przyznano kontrakty o wartości 6,4 miliarda dolarów siedmiu firmom, które są w stanie zaoferować zróżnicowaną flotę samolotów przeciwnika pozyskanych od zagranicznych sił powietrznych na całym świecie.

Źródło: AeroTime
comments powered by Disqus