Co dla japońskich linii lotniczych oznacza zakaz przylotu kibiców na Igrzyska Olimpijskie?

Flota samolotów należąca do linii Japan Airlines, fot. simpleflying

23 lipca 2021 r. odbyła się ceremonia otwarcia opóźnionych igrzysk olimpijskich w Tokio. Jednak Japonia wykluczyła wszystkich widzów z długo oczekiwanego międzynarodowego festiwalu sportowego, co ma związek z rosnącą liczbą infekcji COVID-19. Jak więc decyzja ta może wpłynąć na lokalne lotnictwo?

16 czerwca 2021 r., na tydzień przed rozpoczęciem Igrzysk Olimpijskich w Tokio, japońskie Ministerstwo Transportu zdecydowało o ograniczeniu liczby lotów na pięć japońskich lotnisk, w tym na Haneda (HND), Narita (NRT), Chubu Centrair (NGO), Kansai (KIX), a także Fukuoka (FUK). Obostrzenia miały obowiązywać od 16 lipca do 22 lipca 2021 r., kiedy spodziewany był wzrost liczby lotów międzynarodowych ze sportowcami i delegacjami z zagranicy. Rząd zwrócił się również do zagranicznych przewoźników lotniczych o zmniejszenie liczby pasażerów do maksymalnie 40 na lot, a wyjątki obejmują podróżnych będących w tranzycie oraz przewóz osób bezpośrednio zaangażowanych w Igrzyska Olimpijskie.

Oczekuje się, że ta nowa zasada będzie obowiązywać do końca sierpnia 2021 r. Tymczasem w przypadku lokalnych linii lotniczych Ministerstwo Transportu wprowadziło ograniczenia podróżowania na danych trasach do maksymalnie 3400 pasażerów tygodniowo. Ograniczenia zostały również rozszerzone na delegacje, które miały wziąć udział w paradzie otwarcia, co spowodowało, ze zmniejszyły się one o połowę.

Obecnie wszystkie obce narodowości mają zakaz wjazdu do Japonii w celach turystycznych i biznesowych. Decyzja ta może znacząco wpłynąć na lotnictwo japońskie. Nie da się jednak oszacować liczby pasażerów, którzy mogliby latać z japońskimi liniami lotniczymi, gdyby widzowie mogli wejść na trybuny aren sportowych, jednak dane z dwóch poprzednich letnich igrzysk olimpijskich mogą pomóc oszacować straty, jakie poniósł japoński przemysł lotniczy. 24 sierpnia 2016 r. burmistrz Rio de Janeiro, Eduardo Pae, ogłosił, że 39 brazylijskich lotnisk przyjęło w 2016 r. ok 1,17 miliona pasażerów, z których 410 tys. przyleciało z zagranicy. Brazylijscy eksperci stwierdzili, że tylko na samych kibicach Rio zarobiło około 2 mld dolarów.

Podczas Igrzysk Olimpijskich w Londynie, które trwały od 27 lipca do 12 sierpnia 2012 r., brytyjskie władze lotnicze musiały zorganizować prawie 4 tys. dodatkowych lotów w przestrzeni powietrznej Wielkiej Brytanii. Raport opublikowany przez CAA UK sugerował, że ponad 800 tys. pasażerów przewinęło się przez londyńskie lotniska w ramach podróży związanych z olimpiadą, a 470 tys. z nich to byli goście z zagranicy. Według raportu 54% wszystkich lotów przylatywało i odlatywało z lotniska Heathrow (LHR), a 18 % z Gatwick (LGW).

Japońskie lotnictwo znajduje się w impasie. Od 19 lipca 2021 r. Japan Airlines przewiozły 820 437 pasażerów krajowych i 54 984 pasażerów w ruchu międzynarodowym. Dane JAL sugerują, że w tym samym okresie 2019 r. linie lotnicze obsłużyły ponad 2,9 mln pasażerów krajowych i 795 481 podróżnych w ruchu międzynarodowym. Według raportu ANA Group Traffic Results, opublikowanego na początku lipca 2021 r., jedyne dostępne obecnie dane (stan na maj 2021 r.) pochodzą od konkurenta Japan Airlines, który przewiózł 796 369 pasażerów krajowych i 41 897 międzynarodowych. Przed COVID-19 linia lotnicza przewiozła około 3,43 miliona pasażerów w sieci krajowej i 833 884 z zagranicy.

Źródło: AeroTime
comments powered by Disqus