Aerofłot i Gazprom Nieft rozwijają produkcję SAF w Rosji

A330-300 należący do Aerofłot - widok z bliska z dołu (fot. Artem Katranzhi/CC BY-SA 2.0/Wikimedia Commons)

Rosyjski flagowy przewoźnik Aerołlot i rosyjski producent ropy Gazprom Nieft zawarli porozumienie w sprawie rozwoju zrównoważonej produkcji paliwa lotniczego (SAF) w tym kraju.

23 września 2021 r. oba przedsiębiorstwa zgodziły się na współpracę przy produkcji i wykorzystaniu SAF na rosyjskim rynku lotniczym. Według dyrektora naczelnego Aerofłotu Michaiła Połubojarinowa, chociaż grupa zmniejszyła już swój ślad węglowy o 30% w ciągu ostatnich 10 lat, dąży do dalszego ograniczania emisji gazów cieplarnianych. Dlatego linia lotnicza zamierza w przyszłości zasilać swoje odrzutowce produkowanym w Rosji SAF.

„Grupa Aerofłot zawsze zwracała szczególną uwagę na efektywność środowiskową. Modernizując naszą flotę i obsługując nowoczesne samoloty, byliśmy w stanie zredukować nasz ślad węglowy o 30% w ciągu ostatniej dekady. Cieszy świadomość, że nasza zależna linia lotnicza Pobeda, która jest głównym celem naszej strategii rozwoju, jest już jedną z najbardziej ekologicznych linii lotniczych w Europie” – cytował Połubojarinow w oświadczeniu Aerofłot.

„Umowa, którą podpisaliśmy z Gazprom Nieft w celu opracowania zrównoważonych paliw, jest kolejnym ważnym krokiem w poprawie naszej efektywności środowiskowej” – dodał prezes Aerofłot.

„Chociaż potwierdzamy nasze zaangażowanie w priorytety środowiskowe globalnego przemysłu lotniczego, bardzo ważne jest również dla Grupy Aerofłot, aby korzystanie z SAF było nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także opłacalne ekonomicznie”.

Obie zaangażowane strony mają nadzieję, że podpisana niedawno umowa, która jest pierwszą tego typu umową w Rosji, przyczyni się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w rosyjskim sektorze lotniczym nawet o 80%. Zgodnie z umową Gazprom Nieft opracuje różne potencjalne formuły paliwa lotniczego w swoim Centrum Technologii Innowacji Przemysłowych w Sankt Petersburgu w Rosji, aby zaoferować opcje paliwowe, które mogłyby być wykorzystane do zasilania różnych typów samolotów.

„Zarówno w kraju, jak i za granicą widzimy potencjalnie znaczny popyt ze strony branży lotniczej na ekologiczne paliwo, biorąc pod uwagę cel zmniejszenia emisyjności podróży lotniczych. Dzięki swoim możliwościom technicznym i naukowym Gazprom Nieft jest w stanie odegrać aktywną rolę w rozwoju takiego produktu" – powiedział Aleksander Dyukow, prezes zarządu Gazprom Nieft.

Źródło: AeroTime
comments powered by Disqus