Boeing ujawnia szczegóły projektu B797
Boeing ujawnia coraz więcej szczegółów dotyczących rozwoju programu 797. Ma on być rewolucyjną konstrukcją wykonaną z materiałów kompozytowych (podobnie jak B787) i ma zapewnić ekonomiczne połączenie setek mniejszych miast.
Odrzutowiec ma wypełnić lukę pomiędzy wąskokadłubowym B737 MAX, a najmniejszym szerokokadłubowym B787 i będzie oferowany z 225 miejscami pasażerskimi lub z 275 miejscami w jednoklasowej konfiguracji. Według obecnych założeń, będzie mógł wykonywać loty o długotrwałości do ok. 10-11 godzin.
W lipcu tego roku, podczas pokazów lotniczych Farnborough Air Show, amerykański koncern ma zaprezentować wstępny projekt 797. Model ten ma być dedykowany do obsługi tras o długości do 9300 km i ma mieć o 25-30% mniejsze spalanie niż B787, aktualnie najbardziej ekonomiczny samolot w tej klasie na świecie. Boeing twierdzi, że na świecie istnieje 30 tys. par miast, które nie mają bezpośrednich połączeń, a mogą być obsługiwane przez 797.
Obecnie ograniczeniem dla linii lotniczych jest fakt, że Boeing oferuje 180-230 miejsc w 737, który może wykonywać ok. 6 h loty w pełnym obciążeniem, podczas gdy następny najmniejszy samolot w ofercie Boeinga to 250-350 miejscowy 787, który został zaprojektowany na znacznie dłuższe trasy. Dla pasażera model 797 będzie olbrzymim krokiem naprzód, z wygodną konfiguracją 2-3-2 w klasie ekonomicznej, 1-2-2 w ekonomicznej premium i 1-1-1 w klasie biznes. Boeing zakłada, że pierwszy lot i certyfikacja samolotu będą miały miejsce w 2024 r., a rozpoczęcie dostaw na początku 2025 r.
Komentarze